VERDENSPREMIERE: Mercedes-Benz Trucks eActros 600 ble vist frem i all sin prakt (?) i Egerstorf syd for Hamburg i dag, 10. oktober.

Mercedes-Benz eActros 600: Rekkevidde på 500 kilometer

Det er bare å venne seg til synet, for nå vet vi hvordan produksjonsversjonen av Mercedes-Benz eActros 600 blir. Salgsstarten blir i år, og serieproduksjonen starter neste år.

I dag, 10. oktober, kunne en tydelig stolt Karin Rådström endelig vise frem sin nye baby – som vi har hørt henne snakke om i godt og vel et år.

Allerede på IAA Transportation i Hannover i fjor høst lettet den svenske sjefen for Mercedes-Benz Trucks på sløret, med en del nøkkelinformasjon om produsentens nye flaggskipmodell innen elektrisk tungtransport.

STOLT SJEF: Svenske Karin Rådström er CEO for Mercedes-Benz Trucks, og kunne endelig vise produsentens nye flaggskipmodell.

Vi fikk vite at lastebilen skulle klare rundt 500 kilometer uten lading underveis, at det var valgt Lithium Iron Phosphate (LFP)-celleteknologi til batteriene og Rådström forsikret om rask og enkel hurtiglading, med utsikter for megawatt-lading og under 30 minutter fra 20 til 80 prosent kapasitet.

Den gang hadde ikke bilen fått noe annet navn enn eActros Long Haul, mens det på premierefesten i Egerstorf syd for Hamburg i dag ble klart at nyheten skal hete eActros 600. Navnet henspeiler på batterikapasiteten: 600 kWh – eller 621, fordelt på tre batteripakker à 207 kWh, for å være korrekt. Men runde tall passer best som modellnavn, kanskje.

Navnevalget er uansett ikke spesielt originalt, kan man si, all den tid lillebror som ble presentert på IAA i fjor heter eActros 300. 

Viktigere er det vel at den nevnte informasjonen fra IAA i fjor både ble bekreftet og supplert med noen flere detaljer om hva som kommer.

Mercedes-Benz Trucks mener den nye toppmodellen lett skal klare godt og vel hundre mil fullastet kjøring om dagen, takket være god rekkevidde, hurtiglading (altså ikke megawatt-lading, for det kommer litt senere) og sjåførenes pålagte hvilepauser.

I en pressemelding i forrige uke opplyste de å ha kjørt en test fra Stuttgart, over Brennerpasset og til Bolzano i Nord-Italia, med en kjørelengde på 530 kilometer - uten underveislading. 

Over en tiårs syklus sier produsenten seg trygg på at bilen fint skal tåle 1,2 millioner kilometer.

En ikke uvesentlig presisering verdt å notere, er at når Mercedes-Benz Trucks oppgir «fullastet», er det i denne sammenheng snakk om nyttelast opptil 22 tonn med en standard europeisk tilhenger og totalvekt på opptil 44 tonn.

Det hele drives fremover av to elektriske motorer plassert i den nye 800 volts e-akselen, der en firetrinns girkasse spesialtilpasset tung langtransport også befinner seg.

Krefter bør det være nok av for de fleste, med toppeffekt på 600 kW (816 hk) og 400 kW (544 hk) kontinuerlig.

At nye eActros byr på mange av de samme assistentene som øvrige Actros, deriblant den smnarte fartsholderen PPC (Predictive Powertrain Control), Multimedia Cockpit og Fleetboard-tilkoblinger, trenger vel knapt å nevnes.

Det som er verdt å merke seg er at i Fleetboard-systemet vil inkludere et individuelt tilpasset system for smart administrasjon av lading – der flåteadministratorer i sanntid kan følge med på alt fra posisjonering til batteriets ladestatus.

Utseendet vil det som alltid være mange meninger om, men det er ingen tvil om at designerne har lagt seg i selen med tanke på å redusere luftmotstand.

FINSLIPT: Etter et utall timer med testing i vindtunnel og det virkelige liv, forteller Mercedes-Benz Trucks at de har klart å file og avrunde – og faktisk forlenge fronten med 80 millimeter – såpass at den nye hytten har en cW-verdi som er ni prosent lavere enn dagens dieseldrevne Actros – riktig nok uten at de oppgir den faktiske verdien.

På den sikre siden forteller Mercedes at de langt på vei overgår de nye EU-kravene, General Safety Regulation, som trer i kraft neste år.

Sikkerhetssystemene bygger naturligvis på de som allerede finnes i Actros-plattformen, men også med flere nyheter og forbedringer. Blant annet en ny elektronisk plattform, som kombinerer data fra radar- og kamerasensorer på en ny måte, med bedre oversikt både forover og på sidene. Den nye plattformen skal ha hele 20 ganger så høy kapasitet for dataprosessering, som dagens utgave.

Totalt er seks sensorer installert, hvorav fire radarer med kort rekkevidde, en med lang rekkevidde og et multifunksjonskamera i frontruten som dekker en vinkel på 270 grader rundt kjøretøyet.

Også de andre sikkerhetssystemene, som Active Brake Assist 6 (ABA 6), Frontguard Assist, Active Sideguard Assist 2 (ASGA 2) and Active Drive Assist 3 (ADA 3), drar nytte av dette.

Mercedes-Benz Trucks er allerede i full gang med å teste eActros 600 ute i felt flere steder i Europa.

Den internasjonale salgsstarten blir i år, og serieproduksjonen starter neste år.

GLIMT: Her er noen smakebiter av hvordan nye eActros 600 blir. Alle foto: Daimler Truck
GLIMT: Her er noen smakebiter av hvordan nye eActros 600 blir. Alle foto: Daimler Truck
GLIMT: Her er noen smakebiter av hvordan nye eActros 600 blir. Alle foto: Daimler Truck
GLIMT: Her er noen smakebiter av hvordan nye eActros 600 blir. Alle foto: Daimler Truck
GLIMT: Her er noen smakebiter av hvordan nye eActros 600 blir. Alle foto: Daimler Truck
GLIMT: Her er noen smakebiter av hvordan nye eActros 600 blir. Alle foto: Daimler Truck
GLIMT: Her er noen smakebiter av hvordan nye eActros 600 blir. Alle foto: Daimler Truck
GLIMT: Her er noen smakebiter av hvordan nye eActros 600 blir. Alle foto: Daimler Truck
GLIMT: Her er noen smakebiter av hvordan nye eActros 600 blir. Alle foto: Daimler Truck
Powered by Labrador CMS