-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Her lades lastebilene med solkraft
Ladestasjonene ved Furulund kro er anlegg nummer tre og fire for Fastcharge. Det spesielle her er at strømmen kommer fra solcelleanlegget på den andre siden av veien.
Furulund Kro i Stokke i Vestfold er vel nærmest for et landemerke å regne blant yrkessjåfører.
Nå har ladeselskapet Fastcharge, som eies av Hafslund (som igjen eies av Oslo kommune), åpnet en ny ladestasjon for tungtransport på døgnhvileplassen ved kroen.

Solceller
Samtidig åpnet en mindre ladestasjon for tungtransport på Ramsum, et par kilometer unna Furulund.
Ladestasjonene er anlegg nummer tre og fire for Fastcharge, og det spesielle med Furulund er at strømmen kommer fra solcelleanlegget på den andre siden av veien.
Latter-emojiene satt løst i kommentarfeltet på Facebook da YrkesBil skrev om planene for det solcelledrevne ladeanlegget for lastebiler ved Furulund for et snaut år siden. Men nå er altså anlegget en realitet.
Solcelleanlegget er bygget på såkalt «gråareal» i veikanten langs E18, og vil ha en årlig produksjon på rundt 500 MWh, som tilsvarer 3 000 ladeøkter per år.

- Fordelene større enn ulempene
Asko er et av selskapene som har mange lastebiler på E18, og som ønsker ladestasjonen velkommen. De har mål om å ha utelukkende fossilfri transport i løpet av 2026, og skaffet sin første elektriske lastebil allerede i 2016.
- Fordelene med elektrisk lastebil er større enn ulempene. De er stillegående, utslippsfrie og det er økonomisk lønnsomt sammenlignet med dieselbiler, sier Marius Råstad fra Asko.
En av sjåførene til Asko som kjører elektrisk, er Helene Henden. Hun synes overgangen til elektrisk har vært spennende, og er ikke i tvil om hva slags bil hun foretrekker.
- Jeg er veldig fornøyd med elektrisk lastebil. Det er stille og behagelig, du slipper all ristingen og ikke minst diesellukten. Jeg vil ikke tilbake til diesel, sier Helene Henden.
- Viktig skritt
En annen aktør som setter pris på åpning av ladeanlegget på Furulund er Marianne Maurbråten Sørsdahl i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Vestfold.
- Dette er et knutepunkt for alle som kjører mellom Sørlandet og Oslo, så dette er viktig for oss. Dette vil hjelpe veldig mye og representerer et viktig skritt mot elektrifisering av sektoren, sier hun.
LES OGSÅ:
-
MAN og Eviny med ladesamarbeid i Norge
-
Megawatt truckstasjon: Lader 700 lastebiler per dag
-
Bransjen lanserer Veikart mot 2030 for nyttekjøretøy
-
Enova vil relansere støtte for bedriftslading av tunge kjøretøy
-
Enova: – Rekordhøy interesse for elektriske lastebiler
-
Superlader på Brenner
-
Scania klare for Megawatt-lading
-
Mer Norway bygger for tungbillading på Jessheim og i Svinesundparken
-
CATL klare til å rulle ut batteribytte for lastebiler
-
– I et modent marked vil det være stort behov for underveislading