-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Her lades lastebilene med solkraft
Ladestasjonene ved Furulund kro er anlegg nummer tre og fire for Fastcharge. Det spesielle her er at strømmen kommer fra solcelleanlegget på den andre siden av veien.
Furulund Kro i Stokke i Vestfold er vel nærmest for et landemerke å regne blant yrkessjåfører.
Nå har ladeselskapet Fastcharge, som eies av Hafslund (som igjen eies av Oslo kommune), åpnet en ny ladestasjon for tungtransport på døgnhvileplassen ved kroen.

Solceller
Samtidig åpnet en mindre ladestasjon for tungtransport på Ramsum, et par kilometer unna Furulund.
Ladestasjonene er anlegg nummer tre og fire for Fastcharge, og det spesielle med Furulund er at strømmen kommer fra solcelleanlegget på den andre siden av veien.
Latter-emojiene satt løst i kommentarfeltet på Facebook da YrkesBil skrev om planene for det solcelledrevne ladeanlegget for lastebiler ved Furulund for et snaut år siden. Men nå er altså anlegget en realitet.
Solcelleanlegget er bygget på såkalt «gråareal» i veikanten langs E18, og vil ha en årlig produksjon på rundt 500 MWh, som tilsvarer 3 000 ladeøkter per år.

- Fordelene større enn ulempene
Asko er et av selskapene som har mange lastebiler på E18, og som ønsker ladestasjonen velkommen. De har mål om å ha utelukkende fossilfri transport i løpet av 2026, og skaffet sin første elektriske lastebil allerede i 2016.
- Fordelene med elektrisk lastebil er større enn ulempene. De er stillegående, utslippsfrie og det er økonomisk lønnsomt sammenlignet med dieselbiler, sier Marius Råstad fra Asko.
En av sjåførene til Asko som kjører elektrisk, er Helene Henden. Hun synes overgangen til elektrisk har vært spennende, og er ikke i tvil om hva slags bil hun foretrekker.
- Jeg er veldig fornøyd med elektrisk lastebil. Det er stille og behagelig, du slipper all ristingen og ikke minst diesellukten. Jeg vil ikke tilbake til diesel, sier Helene Henden.
- Viktig skritt
En annen aktør som setter pris på åpning av ladeanlegget på Furulund er Marianne Maurbråten Sørsdahl i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Vestfold.
- Dette er et knutepunkt for alle som kjører mellom Sørlandet og Oslo, så dette er viktig for oss. Dette vil hjelpe veldig mye og representerer et viktig skritt mot elektrifisering av sektoren, sier hun.
LES OGSÅ:
-
Enova med «nye» støtteprogram: – Utviklet i tett dialog med bransjen
-
Satser stort på ladeløsninger: – Vi vil være mer en partner, enn bare en leverandør
-
Planlegger 7-8 nye ladestasjoner for storbil hvert år fremover
-
Har millioner i støttemidler til ladeløsninger – men nesten ingen søkere
-
– Innen fem år har vi flere elektriske enn dieseldrevne lastebiler
-
SINTEF: Slik kan elektrifiseringen av tungtransporten gå hurtigere
-
Investerer 20 millioner årlig på utvikling av ladeløsninger
-
NLFs fem krav til ny regjering: – Lastebilnæringa må tas på alvor
-
MAN og Eviny med ladesamarbeid i Norge
-
Megawatt truckstasjon: Lader 700 lastebiler per dag