-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Skal undersøke om «gråareal» ved E18 kan gi soldrevne lastebiler
Fremtidens lastebiler går neppe kun på luft og kjærlighet, men nå vil Statens vegvesen og Hafslund utforske om lastebilene kan bli soldrevne.
Helt konkret vil de se på om solcelleanlegg langs norske veger kan forsyne lastebilladere med strøm, og derigjennom bidra til såkalt utslippsfri tungtransport.
Sandefjord blir vertskap for det første prosjektet i sitt slag i Norge, som etter planen skal være i drift til sommeren.
Grått blir grønt
Solcelleanlegget skal bygges på såkalt «gråareal» ved E18 ved Stokke i Vestfold. Ved å utnytte dette arealet produseres fornybar energi uten nye inngrep i naturen. Solkraften skal brukes til ladestasjon for tungbiler, og blir landet første solcelleanlegg langs veg.
– Vårt mål er å sikre samfunnet nok kraft på en mest mulig skånsom måte for naturen. Å bygge solkraft langs veger vil være en effektiv og bærekraftig bruk av arealer, men det er foreløpig uprøvd i Norge. Erfaringer fra dette prosjektet vil derfor bli viktig for fremtidig utvikling av fornybar kraft på gråarealer, sier senior prosjektutvikler Knut Bråten i Hafslund.
Lokal tilrettelegging
Ladestasjonen blir en del av døgnhvileplassen som er bygd ut av Furulund kro, og det er det Hafslund-eide ladeselskapet Fastcharge som skal bygge og drifte ladeanlegget.
Solcelleanlegget vil ha en årlig produksjon på rundt 500 MWh, som tilsvarer 3 000 ladeøkter per år.
Sandefjord kommune har også vært viktig for tilretteleggingen, og har nettopp vedtatt arealplanen for det 5,5 mål store kraftområdet.
Utfordrende drift
Avdelingsdirektør Tore Jan Hansen i Statens vegvesen understreker at dette er et pilotprosjekt, og det viktigste er å vinne erfaringer for å kunne bidra best mulig til det grønne skiftet.
– Det vil være en del utfordringer med å ha et solcelleanlegg like ved en høytrafikkert veg, blant annet knyttet til brøyting og salting. Nå skal vi teste dette i praksis. Hva vi lærer, er viktigere enn antall kilowatt vi produserer. Målet er at dette prosjektet kan vise veg for lignende anlegg langs riksveger andre steder i landet, sier Tore Jan Hansen.
Han understreker at strømmen som produseres skal brukes til vegformål. Statens vegvesen krever av sine entreprenører at driften av riksvegene i størst mulig grad skal skje med lavutslipps kjøretøy og maskiner, men ladekapasiteten er begrenset.
Statens vegvesen har også planer for å utnytte solkraft på E18 Vestkorridoren i Bærum. Her planlegges solceller på støyskjermer som skal forsyne inngangspartiet til Høviktunnelen. Men dette prosjektet ligger noen år fram i tid.
Krafttak for tungbiler
Elektrifisering av tungbilparken er et av regjeringens viktigste tiltak for å kutte klimautslipp, og «tungbilpakken» er et satsingsområde både i Nasjonal transportplan 2025-2036 og i statsbudsjettet for neste år.
I dag er mangel på døgnhvileplasser og ladeplasser en utfordring.
Utviklingen av anlegget på Furulund går dermed inn i strategien for å gjøre det enklere for transportnæringa å kjøre utslippsfritt.
LES OGSÅ:
-
Skal bygge landsdekkende biogass-nettverk
-
Forventer opptrapping av virkemidler: – Umulig for mange å absorbere de store investeringene nullutslippsteknologien krever
-
Inngår samarbeid: – Vil gjøre ladeinfrastruktur til konkurransefortrinn
-
Hevder de er først i Europa: Tilbyr booking av ladeplass for tungbiler
-
– Vi stiller krav om ladestasjoner for tunge kjøretøy
-
Litra tar i bruk elektriske Scania
-
Først i Norge: Her kan ladehastigheten dobles
-
Enova med «nye» støtteprogram: – Utviklet i tett dialog med bransjen
-
Satser stort på ladeløsninger: – Vi vil være mer en partner, enn bare en leverandør
-
Planlegger 7-8 nye ladestasjoner for storbil hvert år fremover