Dyrsku'n er i gang: Dette showet vil du ikke gå glipp av

Dyrsku'n samler årlig rundt 90.000 gjester fra hele Norge, med alt fra tradisjonelt fesjå til visning av nye yrkesbiler og «alt» av tilbehør. Her har vi «tatt tempen» på årets show, med noen av de sentrale yrkesbilaktørene som er på plass. 

Publisert

I over 150 år har folk valfartet fra hele landet til den tradisjonsrike Fesjåplassen i Seljord, for å oppleve folkefesten Dyrsku'n. 

Årets utgave er nå i gang, fra 12. til 14. september.

Arrangementet har fått en viktig betydning for både bransje og forbruker.

Organisasjoner, virkemiddelapparat og aktører fra flere bransjer er til stede for å presentere nyheter og skape relasjoner.

Her er noen av yrkesbilinnslagene du ikke vil gå glipp av:

Norsk Scania er selvsagt på plass, og denne gangen er ikke hovedfokuset på elektriske lastebiler. Det du vil finne mest av hos Scania, er nemlig dieseldrikkende V8'ere med 770 hestekrefter.

Ser bare her:

  • 770 S 6x4 -Super 80
  • 500 R 6x2 Super 80
  • 33 G 4x2 Skapbil (elektrisk)
  • R 770 asfaltbil (kundebil) 
  • R 770 trekkvogn (kundebil)
  • 770 S 6x4 løftetandem

Sistnevnte, som er Norsk Scanias oransje showbil, er med på utstilling for siste gang i regi av importøren. Bilen, som også lyder navnet «Gollum», hadde sin premiere på Oslo Motor Show i fjor - og nå skal den selges. 

- Den ble bygget for å være et blikkfang og skape entusiasme. Det har den bilen gjort til gangs. Vi har aldri hatt en showbil som har vært så mye rundt og blitt vist frem til så mange mennesker som den bilen der, forteller Espen Braata i Norsk Scania til YrkesBil.

Etter den naturlige vinterdvalen etter Oslo Motorshow i fjor har bilen i praksis vært ute på noe nesten hver helg i hele vår og sommer. 

Og Braata mener det antagelig er Norges mest fotograferte lastebil det siste året.

Prisen? 3,8 millioner kroner må du bla opp. Pluss eventuelt mva.

Bertel O. Steen Lastebil og Buss er også på plass i Seljord, med flere godbiter fra Mercedes-Benz.

Blant annet er det premierevisning av den nye Pro Cabin-hytta på en Actros L med 630 hesters dieselmotor.  

Her snakker vi en fullspekket demobil med Giga Space-førerhus, og seks kraftige lyskastere på taket. 

Det er Kato Furubotn, salgsleder for Region Vest, som står bak spesifikasjonene og som gleder seg til å vise frem nyheten til det lastebilinteresserte Dyrsku'publikummet.

- I fjor hadde vi med en rød Actros-trekkvogn som var stylet opp litt, og spekket med utstyr, som ble solgt rett etter utstillingen her. Det er litt av bakgrunnen for at vi tok med denne røde trekkvognen, med premierevisning av Pro Cabin-designen, forteller Thore Kjetså til YrkesBil. Han er markeds- og kommunikasjonssjef for Bertel O. Steen Lastebil og Buss. 

Mercedes-importøren har selvsagt også med seg en eActros 600, anleggsbilen Arocs og en eActros 300 tippbil som eies av kunden Holbæk i Kristiansand.

Volvo Trucks er tilstede gjennom sin forhandler i regionen, Volmax.

På deres stand finner du blant annet disse bilene:

  • FMX 500 LNG med 500 hestekrefter.
  • FH Electric, Volvos elektriske flaggskip. 
  • Volvo FH16 6x4 (med akselløft), med D17-motoren på solide 700 hestekrefter og stor Aero XXL-hytte.  
FH 16 780 6x4 Tømmerbil.
FH Electric, 3 elmotorer med 666 hk, tilhørende Alf Johansen.
FH16 780 hk, 8x4 tridem.
FMX 500 som kjører på biogass. Maur påbygg.
FH16 med 700 hk.
FH16 Aero XXL.

De har også utstilt et par motorer som de teknisk interesserte kan studere i detalj: 

  • D17A780, som Volvo ynder å omtale som verdens sterkeste lastebilmotor, med hele 780 hestekrefter. Den kan kjøres på vanlig diesel og mer miljøvennlige alternativer.  
  • EPT2412 er Volvos elektriske drivlinje, som finnes både med to og tre elmotorer.  
  • Her er det tidligere PR-sjef i Volvo Norge, Torstein Magelssen, som nå står bak showhenger.no som står for regien.

    Hos MAN Truck & Bus Norge er det naturligvis også biler til anleggssegmentet som står i fokus på dette arrangementet.

På standen deres finner du disse bilene: 

  • eTGX 20.449 4x2 BL trekkvogn
  • TGX 33.580 6x4 BL Tippbil
  • TGL 12.250 4x2 BL Verkstedvogn
  • TGE varebil

Sistnevnte er «flaggskipet» deres i varebilklassen, en TGE 4x4 toppet med alt av utstyr levert fra fabrikken.

TGL er innredet som et «rullende verksted» av Paltek i Stavanger, og er et kjent innslag for alle som frekventerer arrangementer der MAN har stand.

Den første eTGX 4x2 demo trekkvognen er også med.

- Vi gleder oss til første kvartal neste år for da vil vi endelig den etterlengtede 6x2 trekkeren gå i produksjon for deretter å finne veien til Norge, sier Astrid Böhm i MAN Truck & Bus Norge.

For virkelig å treffe anleggspublikummet hører selvsagt også en 6x4 tippbil med, her med påbygg fra Istrail. 

Men gjengen i Paxster (som omtaler seg som Norges eneste kjøretøyprodusent) er også på plass, klare for å bevise at det slett ikke alltid er slik at størst er best. De har solgt over 4000 kjøretøy til over 20 ulike land.

Fra venstre: Claes Eliasson, salgsansvarlig Utility Norge, Aleksander Säfvenbom, administrende direktør og Thor Øivind Johansen, salgsdirektør.

Kjøretøyene deres er 100% elektriske og godkjent for kjøring både på vei og for kjøring innendørs. De kan dessuten leveres med innebygget inverter, for tilgjengelig strømforsyning overalt.

Rekkevidden er opptil 110 km og toppfart er opptil 60 km/t, med en nyttelast inntil 400 kg.

Typiske kundegrupper er bønder, frukt- og bærproduksjon, gartnerier, industriområder, butikker med hjemlevering, eiendomsselskaper, vaktmestertjenester, parkeringsselskaper og privatpersoner.

Viser frem 3 modeller på Dyrsku'n: Fra venstre: Paxster Cargo (med skap, tak og frontrute), Paxster Compact (med lasteplan, tak, frontrute og to seter) og Paxster Air (åpen modell med lasteplan).

Men det er ikke bare kjøretøy som er utstilt, en rekke leverandører av tilbehør og utstyr er også på plass. 

Blant annet kan du få se lyset, om du tar turen innom Egil Verne.

- Vi har i år som i fjor fokus på lys til all transport og anleggsvirksomhet. I år er SQR (square) den nye gutten på banen - en "firkantet" lampe med ekstrem effekt. Formfaktoren går fra 9" og vil gå videre helt ned til arbeid- og markeringslys i fremtiden, forteller Bård Plassen, markedssjef i Egil Verne AS.

I tillegg lanserer de merkevaren RAWlights, som de sier vil være mer fremtredende på nyåret.

Andre som er opptatt av lys, er MP Truck Design som er kjent for å skreddersy noen av landets flotteste customlastebiler. 

- Vi har med oss en lastebil som har fått ny innredning fra oss, som skal selges, forteller daglig leder Henjo Maliepaard i MP Truck Design til YrkesBil.

Svein-Ove Arnesen som de seneste årene har skrevet flere bøker om veteranlastebiler, er på plass med sin nyeste utgivelse: Lastebilens århundre.

Hos Dekkteam er det denne gangen hovedsaklig fokus på produkter fra dekkmerket Ascenso, som er ett av verdens raskest voksende dekkmerker innen landbruksmaskiner og utstyr. De leverer alt av dekk til landbruk og anleggsmaskiner.

I tillegg har de med seg lastebildekk og dekk spesielt beregnet på allhjulsdrift fra Yokohama.

Noe av det Dekkteam viser frem på Dyrsku'n.
Noe av det Dekkteam viser frem på Dyrsku'n.
Noe av det Dekkteam viser frem på Dyrsku'n.
Noe av det Dekkteam viser frem på Dyrsku'n.
Jan Erik Gjersdal (t.v.), Regionssjef Øst i Dekkteam og Peder Tørnes Finstad, Key Account Manager i Dekkteam, på plass under Dyrsku'n i Seljord.

Dekkteam selger også Airboostere, hurtigfyllingssystem for traktorer, og har i tillegg med seg samarbeidspartneren på kjetting, Flom Kjetting AS. Sistnevnte leverer alt av kjettinger til både last, landbruk og anlegg.

Av andre utstillere vi drar kjensel på navnene til, finner du blant annet:

Best Drive, Driv Energi, Ekotuning, Istrail, Maur, Modul-System, Nor Slep, Norges Lastebileier-Forbund, NTB Norge, Rich. Steen, Rental One, Spartveit, Startax Maskin-Teknisk, TG Pumpeservice, Transportkompetanse Haugesund, Øveraasen, Joab, MP Truckdesign, E18 Trucksenter Sales og Arctic Trucks. 

Powered by Labrador CMS