-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Nye varebiler i juli: Nærmer seg fjorårets volum
I juni lå varebilsalget 22 % under fjorårets, og første halvår endte 19 % dårligere enn første halvår i fjor. Nå ser vi tegn på at nedgangen bremser.
Det ble solgt 1.338 nye biler i juli. I juli i fjor endte det med 1.400 biler. Dermed er nedgangen nå på «bare» 4,4 % - en vesentlig bedring fra juni-tallet.
Det betyr at akkumulert-nedgangen også er redusert, nå ligger den på 17,6 %.
ID. Buzz-vekst
Det er først og fremst VW vi kan takke for det, og selvfølgelig ID. Buzz i første rekke. Den økte fra 149 biler i fjor til 347 i juli i år.
Og mens VW hadde 36,3 % markedsandel i juni føk de opp til 39,1 % markedsandel i juli og økte volumet med 7 %.
På listen bak VW finner vi Ford med en overraskende nedgang på nesten 30 % - akkumulert nedgang er tross alt ikke på mer enn 8,2 % - meget bedre enn markedet med andre ord.
Så følger Toyota med minus 4 %, men der ligger nedgangen så langt i år på hele 35,8 %, og Mercedes-Benz med minus 26,3 % i juli 30,5 % akkumulert.
Peugeot og Citroën på de neste plassene ligger begge på 10-tallet i akkumulert nedgang, men i juli økte de med henholdsvis 14,1 og 3,3 %.
Isuzu økte også betydelig i første halvår, fra 295 i fjor til 390 i år og endte som den største pickupen.
El-bilene
Med en solid ID. Buzz-innsats sier det seg selv at modellen ligger på topp blant elbilene.
Totalt ble det solgt 634 batterielektriske i juli – det er en solid fremgang fra 338 i juli i fjor. I dette segmentet sikret ID. Buzz seg litt over 55 % markedsandel.
Toyota og Ford er de eneste andre med to-sifret markedsandel: henholdsvis 14,5 og 10,9 %.
Av de tre i toppen er det Ford som har økt mest i prosent, men utgangspunktet deres var bare 17 biler i juli i fjor.
Hele elbilsegmentet har økt merkbart. Med 87,6 % i juli og med 23,1 % akkumulert.
Dette betyr en elbilandel på 47 % i juli – akkumulert-andelen ligger så vidt under dette tallet.
Det blir ikke lett å nå fjorårsvolumet i år. Men vi kan håpe at juli-salget indikerer et marked som er i fremgang og at vi kommer til å oppleve noen måneder i pluss fremover.
LES OGSÅ:
-
Ordrereserven? Godt nok til å bli nummer en.
-
Importør uten CAFE-press
-
– 2025 ser litt lysere ut enn vi først trodde
-
– Veksten skal skje gjennom ny teknologi
-
Nummer en? Jeg vet ikke helt om jeg vil….
-
«Nye Iveco» i Norge: Mindre skreddersøm og mer volum
-
Tror på elektrisk gjennombrudd
-
– Vi forventer at eTGE vil bli tilgjengelig i Norge i løpet av 2-3 år
-
Volvo-sjefen om diesel versus elektrisk: – Det er ikke snakk om enten eller
-
– Politikerne vil slite med å klare målsettingen om null fossildrevne lastebiler etter 2030