Med en fra-pris på 469.900 kroner og garanti på 7 år/150.000 km, vil nok denne kunne bite godt fra seg i tiden fremover.

Lover det beste fra to verdener

Nå kommer helelektriske Musso EV 4x4. Men er det en pickup, eller en ny type SUV med plan? 

Publisert

Importøren hevder det siste. Uansett hvilken bås man plasserer den i, er Musso EV 4x4 utvilsomt en kombinasjon av SUV-kvaliteter, et praktisk lasteplan og fem seter. 

Og det er en kombinasjon som i Norge har vært forbeholdt de få, inntil nylig. Pickup med bakseter har grunnet norske avgifter kostet mer enn det smaker så lenge de har hatt forbrenningsmotor. 

Men i elektriske versjoner er det plutselig mer aktuelt å beholde baksetene i pickupmodeller, nettopp for å få det beste fra to verdener.  

Nye Musso EV 4x4 bør slik sett være et aktuelt bilvalg for både firmaer, familier og aktive brukere.

- Dette er en bil som overrasker, og som viser at man kan kombinere pålitelig kraft, praktiske løsninger, SUV-komfort og kjøreopplevelse i én og samme modell, sier Steinar Dokken, salgssjef for KGM Norge.

Ikke måte på hvor harmonisk (romantisk?) bilen kan gjøre livet ditt.

Dette blir prisen

Bilen er bygget fra grunnen av som en helelektrisk modell med firehjulsdrift.

- Kort sagt ser den mer ut som en familie-SUV med lasteplan enn en tradisjonell arbeidshest, men med samme krefter, poengterer Dokken.

Introduksjonsprisen starter på 469.900 kroner, med firehjulsdrift.

Bilen måler 5 160 mm i lengden, 1 920 mm i bredden og 1 740 mm i høyden. 

«Kun» 1.800 kilo hengervekt

Tillatt hengervekt er 1.800 kilo, noe som er tilstrekkelig for mange, men som en del yrkesbilbrukere nok vil synes blir litt for lite.

De fleste av dagens dieseldrevne pickuper har 3-3,5 tonn tilhengervekt.

Nye elektriske Isuzu D-Max, som i likhet med KGM importeres av RSA, tilbys også med firehjulsdrift og 3,5 tonn tilhengervekt. Her starter imidlertid prisen på 749.900 kroner (5-seter).

Elektriske Maxus eTerron 9 4x4, som også importeres av RSA, oppgir for eksempel også 3,5 tonn tilhengervekt. Også her starter prisen på 749.900 kroner (5-seter).

En annen elektrisk pickup som importeres av RSA, er JAC T9 EV 4x4x med en oppgitt tilhengervekt på 2,3 tonn. Denne har en startpris på 499.900 kroner.

Ford tilbyr på sin side Ranger som ladbar hybrid med firehjulsdrift, 3,5 tonn tilhengervekt og 43 kilometer elektrisk rekkevidde fra 717.000 kroner (2-seter).

Innvendig i KGM Musso EV loves det fleksible seteløsninger, der andre seterad har skyve- og lenefunksjoner som skal gi ekstra benplass og avslappet sittestilling for passasjerene. 

Avansert batteri

Modellen er utstyrt med det importøren omtaler som «et brannsikkert LFP-bladebatteri», på 80,6 kWh. 

Hurtiglading fra 10-80% skal gå unna på 36 minutter ved 300kW ladehastighet og 46 min ved 100kW. 

Muligheten til å forvarme batteriet optimaliserer batteriets temperatur før lading eller kjøring – spesielt i kaldt klima. 

Fremdriften skjer ved hjelp av en motoreffekt på 174,4 kW (fordelt på 92,7 foran og 81,8 bak), og rekkevidden oppgis til 379 km ved kombinert kjøring (og 466 km ved kun bykjøring).

Utstyr

Her er noe av utstyret som trekkes frem: 

  • Helt nytt Panorama display
  • Paddle shift
  • LED-lys lasteplan
  • Around view monitoreringssystem
  • Varmepumpe
  • Intelligent adaptiv cruisekontroll
  • Trådløs mobillading
  • Ventilasjon og varme i forseter
  • Varme i bakseter
  • Skyve- og nedleggbare bakseter
  • Android Auto og Apple CarPlay
  • Oppvarmet ratt
  • V2L (vehicle-to-load)

På lasteplanet skal det finnes flere oppbevaringsløsninger, ulike plancover, hardtop og andre enkle løsninger.

Bilen får nybilgaranti på 7 år / 150.000 km (det som inntreffer først) og en batterigaranti på 10 år og en million km.

De første demobilene er nå på plass hos forhandlerne og klar for prøvekjøring, opplyser RSA.

Om KGM

Ikke hørt om KGM? 

Kanskje ikke så rart, men navnet SsangYong sier kanskje mer? 

Trøblete økonomi sendte SsangYong i fanget på KG Group i 2022 og opp steg KG Mobility (KGM) som videreførte navnet Musso som pickupnavn med lange tradisjoner.

Utgangspunktet for KGM er dermed et av de eldste bilmerkene i Sør-Korea, og ble etablert i 1954, 

Dette er sammen med Hyundai og Kia en av de tre store bilprodusentene i Sør-Korea. 

KGM har i siden 1980-tallet utviklet firehjulsdrevne kjøretøy, og er kjent for innovativ teknologi og god kvalitet. 

KG Group er et koreansk konglomerat med enorme økonomiske muskler, som eier en lang rekke selskaper innen blant annet stålindustri, kjemikalier, mediebransjen, fintech, retail, fornybar energi og logistikk.

Bilmerket driver nå virksomhet i 126 land.

Powered by Labrador CMS