Her ser vi ut over en drøm som het Northvolt.

Japan tapte forspranget

Rundt 2020 lå alle de store batteriprodusentene omtrent likt. Ifølge Bernstein vil CATL ha en kapasitet tilsvarende de fem neste på listen innen 2030

I 2020 var CATL den største batteriprodusenten på kloden, med LGES på andreplass og BYD på 3. Men alle de seks store, inklusive SK Innovation, Samsung SDI og Panasonic lå ganske tett, med produksjonskapasiteter på mellom 100 og 200 GWt.

Konsulentselskapet Bernstein har ekstrapolert utviklingen de siste årene og trukket kurvene frem til 2030. Der ender CATL på 1500 GWt, BYD på oppunder 750, LGES på litt over 600 og de tre andre, fra 250 og nedover.

Særlig er Panasonic-utviklingen underlig. De var pionerer på elbiler, og i 2021 kom det statlige støtteordninger for 30 forskjellige batteriprosjekter, samtidig som regjeringen la frem ambisiøse planer om årlig produksjon på 150 GWt innen 2023 – nok for 2 - 3 millioner personbiler.

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Har din prøveperiode gått ut?

Se våre alternativer for abonnement

Klikk her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS