-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Mercedes-Benz Vans: 2x15 minutters ladestopp mellom Stuttgart og Roma
Mercedes-Benz Vans slipper stadig nye drypp om sin fremtidige plattform for varebiler og flerbruksbiler, VAN.EA og VAN.CA. Nå er to prototyper av modellen VLE testet på langkjøring, i høyhastighetskjøring og i vindtunnel.
Første glimt av fremtidsvisjonen til Mercedes-Benz Vans fikk vi se i desember i fjor, i form av en kryptisk skisse og en melding om at «en ny æra er på gang».
Siden har det kommet små drypp, jevnt og trutt, inkludert en rekke av fabrikkens egne «spionbilder» av prototyper ikledd full kamuflasjemundur.

Nå meldes det altså om omfattende testvirksomhet igjen. Det kommer vi tilbake til litt lenger ned, men først litt bakgrunn.
Ny plattform
Første gang vi hørte om VAN.EA-plattformen var i 2021. Den gangen «alle» bilprodusentene kappes i å sette den korteste fristen for når de skulle være helelektriske. Mercedes-Benz sa 2030. Siden har den ene og den andre justert på disse målsettingene.
Men utviklingen i retning elektrisk fortsetter - kanskje bare ikke så fort som de mest optimistiske trodde.
Fra 2026 skal i alle fall alle nyutviklede mellomstore og store biler fra Mercedes-Benz Vans være basert på den modulære, fleksible og skalerbare elektriske plattformen VAN.EA (Van Electric Architecture).
Trodde vi. Inntil februar i år.
Også forbrenningsmotorer
Da meldte Mercedes-Benz Vans at de «for å fleksibelt imøtekomme ønsker fra kundene» også vil tilby nyutviklede biler med «state-of-the-art» forbrenningsmotorer ved siden av de helelektriske, basert på den samme nye «modulære, fleksible og skalerbare» arkitekturen Mercedes-Benz Van Architecture.
Men det er fremdeles de elektriske versjonene Van Electric Architecture (VAN.EA) som skal lanseres først, i 2026, mens Van Combustion Architecture (VAN.CA) med forbrenningsmotorer «vil følge senere», som det heter.
Mercedes skriver at uavhengig av drivlinje skal det i den nye plattformen ligge muligheter for «en klar differensiering mellom personbilorienterte utgaver til luksussegmentet, og kommersielle varebiler i premiumsegmentet».

Vindtunnel og racerbane
Og det er to prototyper av personbilvarianten VLE som nå har vært gjennom tre ulike testdisipliner i offentligheten.
Dette skal bli en luksuriøs MPV med inntil åtte seter, klar for veien i 2026.


Den andre prøvelsen prototypene har vært gjennom, er høyhastighetskjøring på testbanen i Nardò i Sør-Italia.
VLE skal ifølge Mercedes-Benz bli «som en limousin å kjøre, med fleksibiliteten til en MPV».
Og som kjent, VIP-transportere i Tyskland bør kunne kjøres fort over lange strekninger på Autobahn, som et reelt alternativ til fly mellom tyske storbyer.

To ladestopp på Stuttgart-Roma
Den siste testdisiplinen, som er offentlig omtalt i denne omgang, var en langdistansereise på nesten 1.100 kilometer fra Stuttgart til Roma.

Med den nevnte bakhjulsstyringen bør heller ikke trange italienske bygater by på den altfor store utfordringen.
Nå gjaldt disse testene som nevnt personbilvarianten VLE, men antakelig forteller det litt om hva vi har i vente på varebilfronten fra Mercedes-Benz i tiden som kommer også.