Test på høyhastighetsbanen Nardó i Sør-Italia har nylig stått på programmet for to prototyper basert på Mercedes' nye arkitektur for varebiler og flerbruksbiler.

Mercedes-Benz Vans: 2x15 minutters ladestopp mellom Stuttgart og Roma 

Mercedes-Benz Vans slipper stadig nye drypp om sin fremtidige plattform for varebiler og flerbruksbiler, VAN.EA og VAN.CA. Nå er to prototyper av modellen VLE testet på langkjøring, i høyhastighetskjøring og i vindtunnel. 

Første glimt av fremtidsvisjonen til Mercedes-Benz Vans fikk vi se i desember i fjor, i form av en kryptisk skisse og en melding om at «en ny æra er på gang». 

Siden har det kommet små drypp, jevnt og trutt, inkludert en rekke av fabrikkens egne «spionbilder» av prototyper ikledd full kamuflasjemundur.

Som her, under vintertesting i Sverige.

Nå meldes det altså om omfattende testvirksomhet igjen. Det kommer vi tilbake til litt lenger ned, men først litt bakgrunn.

Ny plattform

Første gang vi hørte om VAN.EA-plattformen var i 2021. Den gangen «alle» bilprodusentene kappes i å sette den korteste fristen for når de skulle være helelektriske. Mercedes-Benz sa 2030. Siden har den ene og den andre justert på disse målsettingene.

Men utviklingen i retning elektrisk fortsetter - kanskje bare ikke så fort som de mest optimistiske trodde.

Fra 2026 skal i alle fall alle nyutviklede mellomstore og store biler fra Mercedes-Benz Vans være basert på den modulære, fleksible og skalerbare elektriske plattformen VAN.EA (Van Electric Architecture).

Trodde vi. Inntil februar i år. 

Også forbrenningsmotorer

Da meldte Mercedes-Benz Vans at de «for å fleksibelt imøtekomme ønsker fra kundene» også vil tilby nyutviklede biler med «state-of-the-art» forbrenningsmotorer ved siden av de helelektriske, basert på den samme nye «modulære, fleksible og skalerbare» arkitekturen Mercedes-Benz Van Architecture.

Men det er fremdeles de elektriske versjonene Van Electric Architecture (VAN.EA) som skal lanseres først, i 2026, mens Van Combustion Architecture (VAN.CA) med forbrenningsmotorer «vil følge senere», som det heter. 

Mercedes skriver at uavhengig av drivlinje skal det i den nye plattformen ligge muligheter for «en klar differensiering mellom personbilorienterte utgaver til luksussegmentet, og kommersielle varebiler i premiumsegmentet».

Den nye Van-arkitekturen skal bygges på samme linje, og deler rundt 70 prosent av komponentene, uavhengig av om drivlinjen er elektrisk eller med forbrenningsmotor.

Vindtunnel og racerbane

Og det er to prototyper av personbilvarianten VLE som nå har vært gjennom tre ulike testdisipliner i offentligheten. 

Dette skal bli en luksuriøs MPV med inntil åtte seter, klar for veien i 2026.

I tester i Mercedes-Benz egen vindtunnel i Stuttgart skal prototypene - tross omfattende kamuflasje-staffasje - ha vist lovende resultater, hevder fabrikken - dog uten å angi noen som helst konkrete data for å underbygge påstanden.

Den andre prøvelsen prototypene har vært gjennom, er høyhastighetskjøring på testbanen i Nardò i Sør-Italia. 

VLE skal ifølge Mercedes-Benz bli «som en limousin å kjøre, med fleksibiliteten til en MPV». 

Og som kjent, VIP-transportere i Tyskland bør kunne kjøres fort over lange strekninger på Autobahn, som et reelt alternativ til fly mellom tyske storbyer. 

Hovedmålet med banetesten var «å optimalisere innstillingene til den elektriske drivlinjen, samt forbedre prosessene for regenerering av energi, forbedre temperaturstyringen og vurdere effekten av bakakselstyring på kjøreegenskapene».

To ladestopp på Stuttgart-Roma

Den siste testdisiplinen, som er offentlig omtalt i denne omgang, var en langdistansereise på nesten 1.100 kilometer fra Stuttgart til Roma. 

Med kun to ladestopp på 15 minutter hver, mener Mercedes-Benz bilen vil være svært egnet for langdistansekjøring.

Med den nevnte bakhjulsstyringen bør heller ikke trange italienske bygater by på den altfor store utfordringen.

Nå gjaldt disse testene som nevnt personbilvarianten VLE, men antakelig forteller det litt om hva vi har i vente på varebilfronten fra Mercedes-Benz i tiden som kommer også. 

Powered by Labrador CMS