-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser


Nå melder Scania seg på i elbussmarkedet i Norge
Scania skal levere sine første helelektriske busser i Norge. De nye bussene skal settes i trafikk i Vestfold neste sommer.
Nær 42 prosent av alle nye busser som ble registrert i Norge i 2024 var elektriske. I 2023 var el-andelen 54 prosent, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Dette er et marked Norsk Scania hittil ikke har deltatt i - de har i alle fall ikke levert helelektriske busser i Norge ennå.
Men nå ser det ut til å løsne litt:
Totalt skal Scania levere 41 elektriske busser i Vestfold-anbudet hvor Tide Buss er operatør. Samtlige av bussene er toakslede by- og forstadsbusser på 12,2 meter med 39 faste sitteplasser i tillegg til tre klappseter og ståplasser.
Alle bussene leveres med samme konfigurasjon og har doble dører både foran ved føreren og på midten av bussen.
- Vi er glade for å kunne levere de første elektriske Scania-bussene i Norge, og for å ha signert avtalen med Tide Buss om både levering av disse bussene og service- og vedlikehold av disse, sier Jon Eystein Lund, salgsdirektør i Norsk Scania.
De nye elektriske bussene skal bygges på den batterielektriske bussplattformen til Scania.

Fem batteripakker
Bussene som skal gå i Vestfold, skal bygges med komponenter som Scania har brukt på lastebilene for lokal- og bykjøring i mange år.
Elmotoren har en effekt på 230 kW, og det er en totrinns girkasse. Bussen får energien fra fem batteripakker med til sammen 520 kWh. En av disse er plassert bak i bussen mens de fire andre ligger oppe på taket.
Karosseriet på nye elektriske bussene skal produseres av kinesiske Higer, som Scania har samarbeidet med i flere tiår.
Higer produserer også karosseriet på tur- og langrutebussen Scania Touring som vært populær i det norske markedet i lang tid.
Betegnelsen på de nye by- og forstadsbussene er Scania Fencer F1. Drivlinjen med el-motor, girkasse og batterier, sammen med alle styresystemene til bussene, er det Scania som produserer selv.

Stort anbud
Anbudet for å drifte kollektivtrafikken i Vestfold som Tide Buss vant, gjelder fra 1.juli 2026 og i 10 år fremover.
Anbudet er det største Tide Buss har vunnet, og det skal produseres 11,2 millioner kilometer i løpet av denne perioden.
Kontrakten mellom Vestfold Kollektivtrafikk (VKT) og Tide har en verdi på om lag 7 milliarder kroner og vil omfatte ca. 235 elektriske busser og 420 ansatte.
Bussene som Scania skal levere til anbudet, vil få service og vedlikehold hos Scania Borgeskogen.
LES OGSÅ:
-
Volmax avvikler i Vikersund
-
Dette tjener tungbilaktørene i Norge
-
Nobina kjøper Oslobuss: – Vi får nye forutsetninger for å vokse
-
32 Volvo til Tide Buss i Sogn og Sunnhordland
-
Nye lastebiler i juli: Endelig en måned i pluss
-
Nybilsalg i Europa: Nedgangen fortsetter
-
Nobina sikret seg kontrakt på 14 år
-
Ny femmer fra Scania
-
Rutebilen i krigstid
-
Karsan opp til 2. klasse