UTFORDRER: Nå melder Fiat seg på med en utfordrer i segmentet for store, elektriske kassebiler. Foto: Frank Williksen
KASSEVOGN: Med et lasterom på 15 kbm er Fiat e-Ducato blant de større kassevognene. Foto: Frank Williksen
KASSEVOGN: Med et lasterom på 15 kbm er Fiat e-Ducato blant de større kassevognene. Foto: Frank Williksen
KASSEVOGN: Med et lasterom på 15 kbm er Fiat e-Ducato blant de større kassevognene. Foto: Frank Williksen
LASTEVENNLIG: Stort og lastevennlig - skyvedør på begge sider og et rom som er lett å utnytte effektivt. Foto: Frank Williksen

PRØVEKJØRT:

Spennende utfordrer blant store el-kassevogner

Nye Fiat e-Ducato er lettkjørt i forhold til størrelsen, retningsstabil og stødig på veien.

Publisert

Fiat har lange tradisjoner med å tilby finmasket modellprogram på varebilsiden. Den nyeste tilveksten er den store kassevognen e-Ducato, som kom på markedet sist sommer. Dermed har Fiat en spennende utfordrer klar i segmentet for nullutslipps-kassevogner for 3,5 – 4,25 tonn.

Fiats nye store el-kassevogn kommer, som vanlig fra den kanten, i mange varianter. Det tilbys tre alternative høyder og tre lengder/akselavstander for bilen, som er 2,05 m bred og som kan leveres for totalvekt 3,5 – 4,25 tonn. Lastevolum er 10 – 17 kbm, og nyttelast er fra 690 til 1.910 kg. Det siste er, ifølge Fiat-forhandlerne, klasseledende.

Lasterommet har full ståhøyde med 1.932 mm. Lengden er 4.070 mm, og bredden er 1.870 mm. Lastehøyde (ubelastet) er 580 mm.

Nærdistribusjon

De mange variantene gir en fleksibilitet som kan være et ekstra pluss overfor profesjonelle kunder. E-Ducato kan også leveres som chassis for individuelle påbygg, eller for persontransport.

Bilen har forhjulsdrift, og drivhjulene mates med 90 kW (122 hk) og et dreiemoment på 280 Nm. Toppfarten er begrenset til 100 km/t, og Fiat oppgir akselerasjonsressurser på 0 – 50 km/t på 6 sekunder. Ikke veldig raskt, men dette er en bil som primært egner seg til nærdistribusjon. Både strømforbruk og batterikapasitet peker klart mot dette.

Den samme erfaringen gjorde vi ved prøvekjøring av bilen. Prøvebilen var en L4H2m med 15 kbm lastevolum og største lengde 6.363 mm. Akselavstanden var 4.035 mm og høyden utvendig 2.569 mm. Bilen hadde den største batteripakken med fem moduler. Kapasiteten var 79 kWh, og oppgitt rekkevidde 269 km WLTP kombinert, 353 km WLTP City Range.

Hurtiglading 50 kW

Batterier er som kjent tungt, og for denne kassevognen betyr dette batterivalget at nyttelasten havner på relativt beskjedne 720 kg. Dette kan man gjøre mye med ved å velge den mindre batteripakken med tre moduler og 47 kWh. Da spretter nyttelasten opp til 1.015 kg – men dessverre, samtidig synker rekkevidden til 164 km (kombinert) – 222 km (City), begge deler WLTP.

BETJENINGSVENNLIG: Lettbetjent berøringsskjerm høyt på dashbordet for valg av en rekke funksjoner.

Det blir et spørsmål om hva man trenger mest – å kunne kjøre lenger, eller å kunne laste ca 300 kg mer.

I daglig innsats vil vanligvis en bil som denne ha lademuligheter på flere punkter, for eksempel både på base og endestasjon, slik at lading kan skje fleksibelt og effektivt uten å skape unødig ståtid. Med 79 kWh batteri er ombordladeren 11 kW, noe som kan økes til 22 kW som ekstrautstyr. Hurtiglading opptil 50 kW for alle versjoner.

Skilpaddemodus

Fiat e-Ducato har flere forskjellige kjøremodus. Det «normale» utvalget omfatter Normal, Eco og Power. Den første skal levere optimal balanse mellom ytelse og økonomi, mens Eco skal gi økt rekkevidde, og Power er der for ekstra tak med full last og i tunge stigninger.

I tillegg har bilen E-coasting og E-bremsing. Modus E-coasting er utviklet for redusert energiforbruk, og er normalt aktiv når bilens fart reduseres. På denne måten tapper ikke e-motoren batteriet. E- bremsing bremser bilen uten bruk av bremsepedalen. I dette modus gir e-motoren negativt dreiemoment for å lade batteriet.

Skilpaddemodus aktiveres når batteriet nærmer seg 0-nivå, og er et spesielt kjøremodus med sterkt reduserte ytelser for å strekke gjenværende rekkevidde mest mulig.

LETTLEST: Informativ og oversiktlig instrumentering, tilpasset el-drift.

Energiflyt

Det originale instrumentpanelet i Ducato, har i e-Ducato fått enkelte nye elementer som batterinivå og ecoindeks, foruten enkelte nye varsellamper – eksempelvis for skilpaddemodus og bil klar til kjøring. I tillegg bør nevnes kjøremodus og eco-coaching indikator. Den siste viser når batteriet lader, bruker strøm (økonomisk) eller bruker mye strøm (e-power).

Kontrollenheten oppe på ytre venstre hjørne av dashbordet gir flere opplysninger – om energiflyt med nåværende forbruk eller regenerering, om kjørt distanse og valgt kjøremodus, energiforbruk, regenerering og programmering av start av klimaanlegget for å nevne noe.

Lettkjørt og stødig

Fra et førersynspunkt er e-Ducato en veldig kurant bil. Det er god sikt forover og til sidene, og meget gode utvendige speil gir dertil god kontroll skrått bakover. Foran seg har man oversiktlige og lettleste instrumenter, og en lettbetjent berøringsskjerm for valg av for eksempel telefon, navigasjon, radio o.l. høyt oppe midt på dashbordet.

Alt man har behov for å nå under kjøring er innenfor rekkevidde og lett tilgjengelig. Det er to passasjerplasser i førerhuset.

Også på veien gir bilen et godt inntrykk. Den er utpreget lettkjørt i forhold til størrelsen, og den er meget retningsstabil og stødig, Batterier under gulvet bidrar naturligvis her, ved å senke tyngdepunktet. Vi kjørte bilen uten last. Dermed fikk vi ingen opplevelse av hva for eksempel halv nyttelast hadde betydd for forbruket og for kjøreegenskapene, men vi fikk i alle fall oppleve at den virker litt stiv når den kjøres tom.

INFORMASJON: Nyttig informasjon er det også å hente på denne ekstra skjermen på venstre hjørne av dashbordet.
PLASS TIL TRE: E-Ducato har to passasjerseter i førerhuset.

50.000 fra Enova

Sannsynligvis gjelder for denne som for en del andre nyttekjøretøy av denne typen at kjørekomforten stiger når lasten økes.

Vår prøvebil hadde noe ekstra utstyr, som nyttige detaljer som venstre skkyvedør, vindu i skyvedør, oppvarmede bakvinduer og vindu i skillevegg. De fleste vil nok også sette pris på DAB radio og navigasjon med 7 tommer skjerm inkludert Apple Car Play og Android Auto.

Viktig var også sikkerhetspakken, som inneholder nødbremssystem med kollisjonsvarsling og filskifte varsling, automatisk nedblending av hovedlykter, trafikkskiltgjenkjenning og regnsensor. Blindsonevarsling og varsel for kryssende kjøretøy ved rygging er også høyt på listen over ekstrautstyr vi ville ha valgt.

Bilen som beskrevet har en veiledende pris på 737.900 kroner. I tillegg kommer ekstrautstyr for nærmere 39.000 kroner. Enova-støtte på 50.000 kroner for denne modellen hjelper jo litt.

Bilen leveres med nybilgaranti på 5 år eller 200.000 km.

Powered by Labrador CMS