Nye Fiat Scudo kommer snart til Norge.
Nye Fiat Scudo kommer snart til Norge.

Ny importør: – Vi vil satse hardt på denne bilen

Fiat er nå på plass hos sin nye importør i Norge, Bertel O. Steen. Første produktnyhet blir nye Scudo.

Publisert

I høst ble det kjent at Fiat blåser liv i Scudo-navnet igjen, etter at de siden 2016 har hatt en varebilmodell som heter Talento.

Samtidig har det italienske merket fått ny importør i Norge. Fra desember har som kjent Bertel O. Steen overtatt importen av Stellantis-merkene Fiat, Alfa Romeo og Jeep fra den tidligere importøren, fabrikkeide FCA Norway AS.

Nye Scudo blir dermed en del av varebilfamilien som fra før består av Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro og Toyota Proace. Alle bilene er teknisk sett identiske, men har enkelte designelementer som skal gi et visst særpreg.

Roy-Erik Johnsen er merkesjef for varebilene fra Fiat, Opel, Peugeot og Citroën hos importøren Bertel O. Steen.
Roy-Erik Johnsen er merkesjef for varebilene fra Fiat, Opel, Peugeot og Citroën hos importøren Bertel O. Steen.

Bertel O. Steen importerer fire av disse merkene: Fiat, Peugeot, Citroën og Opel, mens Toyota importeres av Toyota Norge.

– Vi ser frem til å ta tak i Fiat Scudo når denne bilen igjen er tilbake på markedet. Scudo erstatter Talento, og med en elektrisk drivlinje og samme praktiske funksjoner som den konvensjonelle versjonen, vil vi satse hardt på denne bilen, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for Stellantis varebil hos Bertel O. Steen.

I tillegg har Fiat nye E-Ducato i programmet, en bil Posten Norge nylig bestilte 70 eksemplarer av.

I likhet med sine søsken tilbyr Scudo "personbilkomfort" og teknologi som skiltleser, automatisk bremsing, blindsonevarsling og ryggekamera skulle det vel egentlig bare mangle at man får med i 2022?
I likhet med sine søsken tilbyr Scudo "personbilkomfort" og teknologi som skiltleser, automatisk bremsing, blindsonevarsling og ryggekamera skulle det vel egentlig bare mangle at man får med i 2022?

Scudo-kunder kan velge mellom to størrelser på batteriet. For de som har behov for småkjøring, så finnes det en versjon med 50 kWt, og for lengre kjøring et batteri med 75 kWt. Disse batteriene gir henholdsvis 230 kilometer og 330 kilometer rekkevidde målt etter WLTP-metoden for kombinert kjøring.

På en 100 kW ladestasjon, skal du kunne lade 80 prosent av 50 kWh-batteriet på 30 minutter, mens det store 75 kWh-batteriet bruker 45 minutter på samme øvelse.

Standard leveres bilen med enfaselader på 7,4 kW, mens kunder som ønsker raskere lading hjemme eller på jobb, kan velge trefase ombordlader på 11 kW.

Motoren yter 136 hestekrefter og har et dreiemoment på 260 newtonmeter.

Fiat Scudo blir også levert med dieselmotorer med 100 eller 120 hestekrefter og manuell girkasse, eller med 150 eller 180 hestekrefter med 8-trinns automatgir.

Den elektriske modellen vil, på de fleste områder, bli tilsvarende de konvensjonelle variantene.

Den vil leveres i tre lengder (4,6 m., 4,95 m. og 5,3 m). Disse har en lastekapasitet på henholdsvis 4,6 m3, 5,3 m3 og 6,1 m3, samt ytterligere 0,5 kubikk ved hjelp av åpningen i skilleveggen. I tillegg vil de elektriske modellene bli levert som chassis med en rekke muligheter for påbygg. Utvendig høyde er satt til 1,90 slik at den går inn i parkeringshus.

Nyttelasten strekker seg til drøye 1.000 kg, avhengig av variant, og tilhengervekten er 1.000 kg (elbil).

Bilen produseres på Stellantisfabrikken i Hordain i Frankrike.

I pressemeldingen er det ikke opplyst når nye Scudo lanseres i Norge, og heller ikke norske priser.

Det er imidlertid grunn til å anta at prising og utstyr vil bli likt som de tre andre Stellantis-merkene som Bertel O. Steen importerer.

Det vil si at en Scudo med samme utstyr som Expert vil koste det samme.

Powered by Labrador CMS