De to nye drivlinjene er beregnet for langdistanse busstransport.

Scania med to nye drivlinjer - og denne gangen er det ikke helelektrisk

Scania lanserer nye forbrennings- og plug-in-hybride drivlinjer for busser. 

Publisert

Den ene er en ren forbrenningsmotorisert versjon, med den nye 13-liters Super-drivlinjen, som allerede brukes i selskapets lastebiler.

Den andre er en plug-in hybrid elektrisk (PHEV)-variant, som ifølge Scania er et alternativ for kunder som blant annet må oppfylle nullutslippssonekrav, samtidig som de trenger rekkevidde for langdistansedrift.

Begge versjonene er først og fremst myntet på langdistanseoperatører.

8 % redusert forbruk 

Selv om det kanskje ikke ser slik ut på veiene i Norge, er det for en stor del av langdistanserutene rundt om i verden fremdeles konvensjonelle busser med forbrenningsmotor som er det mest passende, eller til og med det eneste, gjennomførbare alternativet. 

Det er bakgrunnen for at man fra Södertälje ønsker å tilby det nyeste av forbrenningsteknologi til bussoperatørene.

Og selv om det legges mest intellektuell og økonomisk kapasitet i utviklingen av elektriske drivlinjer for tiden, skjer det ting også med forbrenningsteknologien.  

Scania påberoper seg drivstoffbesparelser på opptil åtte prosent sammenlignet med tilsvarende drivlinje i nåværende utgave. 

Kostnads- og karbonbesparelsene muliggjøres av den nye 13-liters motoren og en ny versjon av Scania Opticruise-girkassen. Drivlinjen er også forberedt for Euro 7-utslippslovgivningen.

Et helt nytt etterbehandlingssystem reduserer skadelige utslipp ytterligere.

Den nye motoren er designet med sikte på å vare i to millioner kilometer, noe som er en betydelig økning fra forgjengeren, ifølge produsenten - som ikke tallfester dette ytterligere.

Oppetiden skal også være økt fordi alle motorfiltre er plassert på den "kalde", ikke-turbo-siden av motoren, noe som gir bedre servicetilgang og raskere filterbytte.

Også trafikksikkerheten skal være bedret, blant annet grunnet den nye drivlinjens hjelpebremser og en pakke med førersikkerhetssystemer.

80 km el-rekkevidde

Det plug-in hybridelektriske alternativet (PHEV) kan med sine integrerte e-maskiner og sekstrinns powershift-girkasse kjøre i fire forskjellige moduser. 

Den elektriske rekkevidden er opptil 80 kilometer på en enkelt lading, mens den elektriske effekten er 290 kilowatt. 

Uten at det går på bekostning av den totale rekkevidden, gjør dette det mulig å gå inn i nullutslippssoner. 

Slik ser den ladbare, hybride drivlinjen ut sammen med dieselmotoren.

For å lette overgangen til og fra elektrisk modus kan operatører velge å bruke Scania Zone geofencing-teknologi for å automatisere prosessen. 

Da kan kjøretøyet automatisk bytte til elektrisk kraft fra hybridmodusen som vanligvis brukes i andre typer trafikk.

De forskjellige kjøremodusene gir til sammen en drivlinje som hevdes å muliggjøre drivstoff- og utslippsbesparelser på opptil 40 prosent i typisk blandet busstrafikk.

Powered by Labrador CMS