-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Scania med to nye drivlinjer - og denne gangen er det ikke helelektrisk
Scania lanserer nye forbrennings- og plug-in-hybride drivlinjer for busser.
Den ene er en ren forbrenningsmotorisert versjon, med den nye 13-liters Super-drivlinjen, som allerede brukes i selskapets lastebiler.
Den andre er en plug-in hybrid elektrisk (PHEV)-variant, som ifølge Scania er et alternativ for kunder som blant annet må oppfylle nullutslippssonekrav, samtidig som de trenger rekkevidde for langdistansedrift.
Begge versjonene er først og fremst myntet på langdistanseoperatører.
8 % redusert forbruk
Selv om det kanskje ikke ser slik ut på veiene i Norge, er det for en stor del av langdistanserutene rundt om i verden fremdeles konvensjonelle busser med forbrenningsmotor som er det mest passende, eller til og med det eneste, gjennomførbare alternativet.
Det er bakgrunnen for at man fra Södertälje ønsker å tilby det nyeste av forbrenningsteknologi til bussoperatørene.
Og selv om det legges mest intellektuell og økonomisk kapasitet i utviklingen av elektriske drivlinjer for tiden, skjer det ting også med forbrenningsteknologien.
Scania påberoper seg drivstoffbesparelser på opptil åtte prosent sammenlignet med tilsvarende drivlinje i nåværende utgave.

Et helt nytt etterbehandlingssystem reduserer skadelige utslipp ytterligere.
Den nye motoren er designet med sikte på å vare i to millioner kilometer, noe som er en betydelig økning fra forgjengeren, ifølge produsenten - som ikke tallfester dette ytterligere.
Oppetiden skal også være økt fordi alle motorfiltre er plassert på den "kalde", ikke-turbo-siden av motoren, noe som gir bedre servicetilgang og raskere filterbytte.
Også trafikksikkerheten skal være bedret, blant annet grunnet den nye drivlinjens hjelpebremser og en pakke med førersikkerhetssystemer.
80 km el-rekkevidde
Det plug-in hybridelektriske alternativet (PHEV) kan med sine integrerte e-maskiner og sekstrinns powershift-girkasse kjøre i fire forskjellige moduser.
Den elektriske rekkevidden er opptil 80 kilometer på en enkelt lading, mens den elektriske effekten er 290 kilowatt.
Uten at det går på bekostning av den totale rekkevidden, gjør dette det mulig å gå inn i nullutslippssoner.

For å lette overgangen til og fra elektrisk modus kan operatører velge å bruke Scania Zone geofencing-teknologi for å automatisere prosessen.
Da kan kjøretøyet automatisk bytte til elektrisk kraft fra hybridmodusen som vanligvis brukes i andre typer trafikk.
De forskjellige kjøremodusene gir til sammen en drivlinje som hevdes å muliggjøre drivstoff- og utslippsbesparelser på opptil 40 prosent i typisk blandet busstrafikk.
LES OGSÅ:
-
Stor-ordre til Solaris: - Byen er snart klar for et helelektrisk kollektivtransportsystem
-
Londons busser skal bli smartere og tryggere
-
Nå melder Scania seg på i elbussmarkedet i Norge
-
Volmax avvikler i Vikersund
-
Dette tjener tungbilaktørene i Norge
-
Nobina kjøper Oslobuss: – Vi får nye forutsetninger for å vokse
-
32 Volvo til Tide Buss i Sogn og Sunnhordland
-
Nybilsalg i Europa: Nedgangen fortsetter
-
Nobina sikret seg kontrakt på 14 år
-
Rutebilen i krigstid