-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Scania med to nye drivlinjer - og denne gangen er det ikke helelektrisk
Scania lanserer nye forbrennings- og plug-in-hybride drivlinjer for busser.
Den ene er en ren forbrenningsmotorisert versjon, med den nye 13-liters Super-drivlinjen, som allerede brukes i selskapets lastebiler.
Den andre er en plug-in hybrid elektrisk (PHEV)-variant, som ifølge Scania er et alternativ for kunder som blant annet må oppfylle nullutslippssonekrav, samtidig som de trenger rekkevidde for langdistansedrift.
Begge versjonene er først og fremst myntet på langdistanseoperatører.
8 % redusert forbruk
Selv om det kanskje ikke ser slik ut på veiene i Norge, er det for en stor del av langdistanserutene rundt om i verden fremdeles konvensjonelle busser med forbrenningsmotor som er det mest passende, eller til og med det eneste, gjennomførbare alternativet.
Det er bakgrunnen for at man fra Södertälje ønsker å tilby det nyeste av forbrenningsteknologi til bussoperatørene.
Og selv om det legges mest intellektuell og økonomisk kapasitet i utviklingen av elektriske drivlinjer for tiden, skjer det ting også med forbrenningsteknologien.
Scania påberoper seg drivstoffbesparelser på opptil åtte prosent sammenlignet med tilsvarende drivlinje i nåværende utgave.
Et helt nytt etterbehandlingssystem reduserer skadelige utslipp ytterligere.
Den nye motoren er designet med sikte på å vare i to millioner kilometer, noe som er en betydelig økning fra forgjengeren, ifølge produsenten - som ikke tallfester dette ytterligere.
Oppetiden skal også være økt fordi alle motorfiltre er plassert på den "kalde", ikke-turbo-siden av motoren, noe som gir bedre servicetilgang og raskere filterbytte.
Også trafikksikkerheten skal være bedret, blant annet grunnet den nye drivlinjens hjelpebremser og en pakke med førersikkerhetssystemer.
80 km el-rekkevidde
Det plug-in hybridelektriske alternativet (PHEV) kan med sine integrerte e-maskiner og sekstrinns powershift-girkasse kjøre i fire forskjellige moduser.
Den elektriske rekkevidden er opptil 80 kilometer på en enkelt lading, mens den elektriske effekten er 290 kilowatt.
Uten at det går på bekostning av den totale rekkevidden, gjør dette det mulig å gå inn i nullutslippssoner.
For å lette overgangen til og fra elektrisk modus kan operatører velge å bruke Scania Zone geofencing-teknologi for å automatisere prosessen.
Da kan kjøretøyet automatisk bytte til elektrisk kraft fra hybridmodusen som vanligvis brukes i andre typer trafikk.
De forskjellige kjøremodusene gir til sammen en drivlinje som hevdes å muliggjøre drivstoff- og utslippsbesparelser på opptil 40 prosent i typisk blandet busstrafikk.
LES OGSÅ:
-
Kan kineserne eller andre fjernstyre busser ut over stupet?
-
Bilbransjens Dager: Kinesiske elbusser på nyttekjøretøy-agendaen
-
Ruter har testet cybersikkerhet: Kinesisk produsent kan fjern-stanse bussen
-
BusWorld: Mer mangfoldig enn noensinne
-
Gøteborg gjør som Stavanger
-
MG kommer med buss
-
Vurderer 25-meters metrobuss i Oslo-området – her er erfaringene og utfordringene
-
Volvos nye elektriske flaggskip
-
Volvo Buss-sjefen: – Det har vært tøft, men er heldigvis i ferd med å bedre seg
-
Åpnet ny produksjonslinje i Egypt, dedikert Volvo busser for Europa