Liten varebilnedgang i 2005?

Varebilimportørene spår en liten nedgang i salget i år. Selv om tallene for 2004 ikke er klar i skrivende stund, er det for lengst klart at det ender godt over 30.000. Bransjens folk spår ca 29.000 nye i år, går det frem av intervjurundene gjennomført av MotorBransjen og YrkesBil.

Publisert

Som kjent starter Motorbransjen hvert nye år ved å titte bilimportørene tettere i kortene enn det man skulle tro var mulig. Resultatene er en solid prognose for det nye året, ned på modell- og segment-nivå.

Vi har allerede presentert noen av nøkkeltallene fra personbil-industrien. Men sammen med søsterorganet YrkesBil gjennomgås også planene for varebiler, lastebiler og busser. Vi skal her se litt på noen av tallene fra varebilbransjen, men for å få med alle detaljene, og dessuten få vite alt om last og buss i det nye året, må man vente på neste utgave av YrkesBil som er ute den 2. februar.

Det er ikke alltid like relevant å sammenlikne årsvolumer for varebiler, fordi regelverket her endrer seg forholdsvis ofte og gjør at varebil ikke alltid er det samme året etter. Men vi kan i hvert fall slå fast at i fjor endte vi på godt over 30.000 vare- og kombinert biler på under 3,5 tonn og at vi året før endte på ca. 25.000.

Så det er med andre ord ikke noen dramatisk nedgang som spås, når importørene snakker om 29.000 nye varebiler i år. Det ligger ikke an til noen dramatisk krig ute i marka heller. Der hvor personbilimportørene har tatt peiling på et volum som er 114 % av det de spår som totalmarked, er varebilfolket meget mer beskjedent. Når vi summerer volummålene for de enkelte, kommer vi faktisk ikke lenger enn 28300 enheter. Det er altså full anledning for en eller annen til å komme med 700 varebiler ekstra.

Så enkelt blir det nok ikke. Det blir nok litt kamp om posisjonene her. Vil for eksempel Peugeot fortsatt finne seg i å være lillegutt i PSA-familien? Og hva vil skje med Opel, Renault og Nissan som i stor grad selger de samme modellene. Ser du på tabellen i linkeboksen vil du se at alle tre har omtrent det samme volumet, men at markedsandelen varierer stort. Det er fordi vi her har regnet ut markedsandelen fra vedkommende importørs antatte totalmarked. Skal vi gå etter forventet markedsandel, vil altså Nissan ende på en 5. plass igjen – og ikke en 7. som her.

Som man ser har både Ford og Toyota bygget inn merkbar nedgang i salget i år. Toyota merker vel stadig sterkere savnet av nye kjernemodeller. For Ford må forklaringen være en helt annen. En halvering av volumet kan da ikke bare skyldes en ny innsats på personbilsiden?

Den tomme linjen for amerikansk GM skyldes at planene for import ennå ikke er helt klare. Til MotorBransjen sier Gunnulf Bergheim, som tar sikte på godt over 500 biler som registreres som lastebiler, at han skal se på både Suburban kombi, Colorado og Hummer H3 i løpet av året, men at planene ennå ikke er helt klare.

MotorBransjens Årsnummer, med hele 2005 i finmasket presentasjon er for øvrig ute hos abonnentene den 16. Januar.

Powered by Labrador CMS