-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![STERKEST: Volvo omtaler nye FH16 med 780 hk som "Europas sterkeste lastebil".](https://image.yrkesbil.no/4101572.webp?imageId=4101572&x=0.00&y=24.00&cropw=100.00&croph=76.00&width=960&height=548&format=jpg)
Mer moment og lavere forbruk
Det er hva Volvo lover etter at de har testet nye FH16 mot forgjengeren.
Når man sammenligner den nye Volvo FH16 med 17-liters motor og 780 hk med forgjengeren, øker den nye lastebilen dreiemomentet med 7 % samtidig som drivstofforbruket og CO2-utslippene går ned med 5 %.
Men verdt å merke seg er at dette er testresultat utført på vei av Volvo selv, med D17 780 hk mot D16 750 hk og 55 tonn vogntogvekt. Det er altså ikke en test utført av en uavhengig aktør.
– Faktaene snakker for seg selv – mer dreiemoment og kraft med betydelige drivstoff- og CO2-besparelser er et fantastisk resultat, sier Jan Hjelmgren, sjef for produktledelse og kvalitet i Volvo Trucks.
Volvos nye 17-liters Euro 6-motor kommer i tre ytelsesnivåer: 600 hk, 700 hk og 780 hk. Dreiemomentet har økt til 3000 Nm, 3400 Nm og 3800 Nm i toppversjonen.
Girkassen er oppdatert til å håndtere 3800 Nm, og den interne effektiviteten i girkassen har blitt ytterligere forbedret i versjonene på 3000 Nm og 3400 Nm.
Den nye D17-motoren er sertifisert til å kjøre på HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) i alle ytelsesnivåene. Versjonen med 700 hk er også sertifisert til å kjøre på 100 % biodiesel (B100).
Volvo FH16 og FH16 Aero med den nye D17-motoren vil være mulig å bestille mot midten av 2024 og produksjonen starter i andre halvdel av 2024.
LES OGSÅ:
-
Volvo økte i første halvår
-
Volvos elektriske lastebiler har kjørt 80 millioner kilometer
-
Solid Scania-overtak blant de tunge - men ikke med elbiler
-
Nå kommer også Volvo med hydrogendrevne forbrenningsmotorer
-
– Vi må alle våge å tenke litt nytt
-
Utvider utvalget av biodieseldrevne lastebiler
-
Daimler Truck tjener mer per kjøretøy
-
Svensk toppsjef for Iveco
-
Lastebilene «vi» kjøpte i 1974
-
Klar melding til myndighetene: – Det er faktisk ikke teknologien som begrenser oss i dag