-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Utvider utvalget av biodieseldrevne lastebiler
Elektriske drivlinjer får mye oppmerksomhet, men biodiesel er fremdeles aktuelt, mener Volvo.
Volvo Trucks utvider derfor nå modellutvalget som er tilpasset biodiesel B100.
Produsenten mener dette er et viktig og riktig steg å ta, for å redusere miljøpåvirkningen fra sine lastebiler.
Dermed har de en ganske bred palett motorer som kan kjøre på fornybare drivstoff, som biodiesel, HVO (Hydrotreated Vegetable Oils) og biogass.
«Her og nå»
B100 er nå tilgjengelig for motorer i modellene FL, FE, FM, FMX, FH og FH16 med visse varianter av dieselmotorene på 5, 8, 13 og 17 liter.
– Våre kunder spør etter løsninger for å redusere CO2-utslippene, og fornybare drivstoff er en attraktiv valgmulighet. Det er ganske enkelt en effektiv måte å redusere CO2 fra transport her og nå, sier Jan Hjelmgren, leder for produktledelse og kvalitet i Volvo Trucks, og fortsetter:
– Som en global lastebilprodusent må vi legge til rette for et vidt spekter av transportbehov og markedsforhold, noe som er grunnen til at vi ikke bare investerer i fremtidens teknologier, men også i løsninger som senker CO2-utslippene fra transport på kort sikt.
Inntil 70 % lavere CO2-utslipp
Reduksjonen av CO2 «kilde til hjul» fra å bruke biodiesel er mellom 30 % og 70 % sammenlignet med tradisjonell diesel, avhengig av hvilket råmateriale som er brukt i produksjonen av drivstoffet, ifølge Volvo.
Produsentens modellutvalg av mellomtunge og tunge lastebiler tilbys i dag med drivlinjer drevet av diesel, biodiesel, HVO, CNG (Compressed Natural Gas), LNG (Liquified Natural Gas), Bio-CNG, Bio-LNG (biogass) og elektrisitet.
Forbrenningsmotoren drevet av fornybart drivstoff er én av tre pilarer i Volvo Trucks’ strategi for å kutte CO2-utslipp, hvor de andre to er batterielektrisk og brenselcelleelektrisk. Målet de har satt er at alle lastebiler innen 2040 skal ha netto nullutslipp.