-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ettermonterbar sidevindkiller i Sprinter
Ny og fascinerende teknologi fra siste generasjon Mercedes Sprinter kan nå ettermonteres i eldre modeller.
TEKNOLOGI: Jeg hadde nylig fornøyelsen av å kjøre en Sprinter «Express» med Crosswind Assist i ett av de første lengre høstvindkastene nedover motorveistrekkene i Østfold.
«Express» er strengt tatt kun en markedsføringsvariant av Sprinter, en rimelig, men greit utstyrt utgave den norske importøren har tatt frem for å kunne matche sine mindre utstyrsbemidlede konkurrenter.
Mer om denne bilen senere (se bilder). Poenget her er at selv om utstyrspakken er redusert, er Crosswind Assist – altså en elektronisk sidevindsassistent som korrigerer for kraftige vindkast – standard utstyr.
På denne turen la jeg i utgangspunktet merke til at det blåste litt, men tenkte ikke mer over saken før jeg begynte å spekulere på hvorfor alle andre kjørte så sakte? Aha! Sidevindassistenten virker faktisk!
Nå vil jo mange raskt innvende at dette jo er ment som en ekstra sikkerhetsassisten, mens jeg dermed brukte fordelen til å kjøre raskere. Kanskje det. Men det understøtter i det minste at dette er komfortutstyr som funker, også i Norge.
Og dagens melding fra store høvding Daimler er at dette systemet nå, til en viss grad er ettermonterbart også i forgjengeren. Forutsetningen er at bilen har det nyeste ESP-systemet, som i praksis betyr Sprintere bygget fra januar 2012.
Norsk pris er ikke oppgitt, men i Tyskland er det snakk om 200 euro. Ettersom det antagelig kun handler om programvareoppdatering, bør ikke prisen være alt for stiv her hjemme heller. På langkjøringsbiler kan dette være verdt å snuse på.