TØFFING: Nei, det er ikke beredskapstroppen som kommer. Men med dette takrigget ser varebilutgaven av Kia EV9 klar ut for skarpe oppdrag.

Prøvekjørt: Kia EV9 4x4 varebil

Blinkskudd fra Kia i varebilmarkedet

Elektrisk varebil med firehjulsdrift og brukbar tilhengerkapasitet har vært etterlyst lenge i Norge. For mange kan nok Kia EV9 være løsningen. YrkesBil er første medie som får prøvekjøre.

Kia har som kjent varslet et skred av nye elektriske varebiler, som de først viste frem på CES i Las Vegas i vinter, og skal presentere for Europa på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover i september. 

Men den norske importøren ser ingen grunn til å vente med varebilsatsningen, og trekker nå en egen varebilversjon opp av flosshatten: 

Med hjelp fra ombyggingsselskapet Lafinto AS i Fredrikstad har de nappet ut baksetene i luksus-SUVen EV9, satt inn skillevegg, innredning med skuffer og fått på grønne skilter. 

Og med det har de kanskje også det hittil beste svaret til alle norske varebilbrukere som i flere år nå, blant annet grunnet anbud som krever nullutslipp, har etterlyst en stor elektrisk varebil med firehjulsdrift og brukbar tilhengerkapasitet. 

SER POTENSIALE: - Interessen er allerede stor fra selskaper som typisk bruker denne biltypen og skal over på elektrisk drift, sier Bo Vig Jensen (t.v.), produktsjef, og Christian Lagaard, kommunikasjonssjef, i Kia Bil Norge AS til YrkesBil.

Mer aktuelt

Norske bilavgifter har «i alle år» åpnet for en rekke kreative - mer og mindre vellykkede - grønnskiltede varebilvarianter av personbilmodeller. 

Siden elektriske personbiler lenge har vært fritatt de fleste avgifter, har ikke disse vært like lukrative å bygge om til varebiler. 

Men med økende avgifter også på elektriske personbiler ser flere nå dette som en attraktiv mulighet for alle som har mulighet til å skrive av momsen. 

Nylig fortalte vi også om den Sulland-eide importøren Electric Way AS som nå tilbyr den elektriske luksus-MPVen Voyah Dream på grønne skilter

Dream har også firehjulsdrift, og kan trekke tilhenger - dog maksimalt 1.200 kilo, mens Kia EV9 takler opptil 2.500 kilo.

Med EV9 som varebil vil nok Kia spise av markedet for «de ekte varebilene», som fremdeles mangler firehjulsdrift i elversjonene. ID. Buzz Cargo kommer med 4x4 i løpet av året, og noen flere har meldt at de har ting på gang. Maxus skal lansere e-Deliver 7 med 4x4 i år.

EV9 vil nok også ta opp kampen mot fossildrevne SUV-varebiler som Toyota Land Cruiser, Land Rover Defender, Ford Explorer og Mercedes-Benz GLS og G-klasse. Totalt 1.399 eksemplarer av disse nevnte modellene på grønne skilter ble registrert i 2023, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. 

Mange brukere av disse treffes også av krav fra oppdragsgivere om å kjøre såkalt utslippsfritt, og da er valgmulighetene per i dag begrenset. 

YrkesBil er første medie som får prøvekjøre den sylferske varebilutgaven av Kia EV9.

Hvordan er EV9 som varebil?

Allerede før vi begynner å kjøre fremstår Kia EV9 som den reneste håndverkerdrømmen (såfremt man ikke trenger digert lasterom med vegginnredninger og slikt, da).

Den er stor, luksuriøs, ser barsk ut og byr på flere praktiske yrkesbilegenskaper, som vi kommer tilbake til litt lenger ned.  

Et spenningsmoment ved personbiler som forvandles til varebiler er alltid hvor mye det går utover førerplassen. 

Særlig for sånne som undertegnede, som måler 187 centimeter på strømpelesten.

At både varme og kjøling av rørleggersprekken er standard på alle versjoner er også noe vi har fått tommelen opp for

Christian Lagaard, Kia Bil Norge

Komfortabel førerplass

Vel på plass bak rattet i EV9 kan det raskt konstateres at her er det komfortabelt å sitte. 

Knærne er langt unna haken, noe som er et godt tegn i denne sammenhengen (de som husker for eksempel Toyota Yaris Verso varebil skjønner hva jeg mener). 

Ryddig interiør, med smak av premiumfølelse. Testbilen er rikholdig utstyrt.
Setejusteringen begrenses noe av skilleveggen, men selv personer på opp mot 190 cm sitter akseptabelt i førersetet.
Setene har svært god komfort, og en rekke innstillingsmuligheter - inkludert leggstøtte.

Importøren har i EV9 målt 102 cm fra overkant av instrumentskjermen til pinnene under nakkestøtten i førersetet i bakerste posisjon. Det er bedre enn forrige gang Kia laget en grønnskiltet SUV, med sin Sorento.

Det skal imidlertid sies: I en ideell verden skulle jeg gjerne kunne kjøre setet noen få centimetere til bakover, noe skilleveggen setter en effektiv stopper for. 

Men plassen er så absolutt til å leve med og står ikke tilbake fra konkurrentene. 

Selve setene er dessuten prima, og som kommunikasjonssjefen Christian Lagaard selv sier det: 

- At både varme og kjøling av rørleggersprekken er standard på alle versjoner er også noe vi har fått tommelen opp for. 

Bo Vig Jensen måler 182 cm og sitter rimelig komfortabelt her.

Rask lading

Ute på veien merkes det at bilen er over fem meter lang og nær to meter bred. 

Store vindusflater, gode speil og kameraer foran, bak og på sidene gjør det imidlertid enkelt å manøvrere. 

«Bilen er det knapt noe i veien med, svært komfortabel som den er med firehjulsdrift, 384 hk, 2,5 tonn tilhengervekt, drøyt 500 km rekkevidde, 800 volts batteriteknologi som gjør det mulig å lade med oppimot drøyt 210 kW - hvilket betyr at det under optimale forhold ikke tar mer enn 24 minutter å lade fra 10 til 80 prosent batterikapasitet. Eller mer konkret: 240 km på 15 minutter», skrev YrkesBils søsterpublikasjon, BilNorge.no, da de prøvekjørte personbilvarianten av EV9 GT Line.

Vi kan skrive under på at alt dette selvsagt også gjelder varebilvarianten. 

Rask lading og lang rekkevidde er ikke minst viktig for næringsdrivende, som helst vil drive inntektsbringende arbeid fremfor å stå unyttig ved en hurtigladestasjon i arbeidstiden. 

Litt annen «romklang» inne i bilen under kjøring, når alle baksetene er fjernet, og litt småknirk fra skilleveggen (som er utstyrt med støyisolerende matte), kommer man aldri unna ved konvertering til varebil. Men ikke noe av dette er sjenerende i EV9. Langt derifra. 

Takrigget fra Yakima med kraftige lamper på alle sider, reservehjul og verktøykasse er oppsiktsvekkende tøft, og sikkert praktisk, men selvsagt ingen oppskrift på lavt energiforbruk eller fravær av vindsus i motorveihastigheter. 

Kan drifte sirkelsagen

I EV9 har du mulighet til å hente ut strøm både fra en kontakt på veggen i bagasjerommet, og via et adapter som kan settes i ladekontakten på utsiden av bilen.

Å bruke bilen som en «powerbank» blir antakelig stadig mer aktuelt, ikke minst for håndverkere.
Å bruke bilen som en «powerbank» blir antakelig stadig mer aktuelt, ikke minst for håndverkere.
Å bruke bilen som en «powerbank» blir antakelig stadig mer aktuelt, ikke minst for håndverkere.

3.600 watt kan hentes ut av begge kontaktene (men ikke samtidig, totalgrensen er 3.600), slik at man for eksempel kan jobbe med en 2.000 watts sirkelsag og samtidig ha kapasitet til overs. 

Å kunne lade opp elektrisk håndverktøy mens du kjører til et nytt oppdrag, er sikkert også kjærkomment.

Det samme med muligheten for å holde en viss temperatur inne i bilen mens den står parkert, for eksempel om du har maling som ikke skal fryse. Dette styres via en app. 

Bilen er også forberedt for V2G-teknologi som i framtiden gjør det mulig å la den være en del av et større nettverk. 

Eksempelvis at man henter strøm fra bilen i de periodene på døgnet strømmen er dyrest, og lader bilen opp igjen når strømmen er rimeligere.

Innrednings-muligheter

Bilen leveres standard med vareromsgulv i to nivåer med høydeforskjell på cirka 15 centimeter, hvorav den høyeste delen er bakerst. 

Der sitter en del elektronikk under gulvet, slik at dette ikke kan senkes, men det inneholder også et praktisk lagringsrum skjult under gulvplaten.

For 12.000 kroner (pluss mva.) tilbys en innredning som bygger opp gulvet slik at det blir flatt i hele lasterommet. 

Samtidig får man da en ekstra skuff på hver side ved bakdørene (totalt da fire skuffer, ettersom en på hver side er standard). Seks festekroker i gulvet gjør det enkelt å surre fast løse gjenstander. 

En skuff på hver side er standard. Ønskes flatt gulv får man også en ekstra skuff på hver side.
Varerommet er ikke enormt, men antakelig stort nok for ganske mange.
Ombyggingen er skånsomt utført, uten skjæring i tak eller taktrekk.
Seks slike surrekroker gjør det enkelt å feste gjenstander.

Varerommets mål

Lengden i varerommet 207 cm (157 cm på laveste nivå ved standard gulv), mens bredden mellom hjulkassene er 105 cm.

Høyden i bagasjeromsåpningen er 73 cm, innvendig høyde ved standard løsning (ikke flatt gulv) er 105 cm på det høyeste, mens innvendig høyde ved dobbelt gulv er 84 cm. 

Flere varianter

Kia-importøren opplyser at alle EV9-versjoner som ikke har soltak kan bygges om til varebil. 

Baksetene medfølger og kan enkelt settes tilbake. Avgiftsberegning for dette gjøres på skatteetaten.no. Det kreves imidlertid at autorisert verksted skal bekrefte at ombygning er gjort etter fabrikkens forskrifter, og bilen må vises hos Statens vegvesen. 

Noen billig varebil blir EV9 ikke, men det selges mange varebiler i dette prissegmentet i Norge.

Rimeligste versjon med kun bakhjulsdrift starter på 710.900 kroner (eks. mva.), mens toppmodellen GT-line med firehjulsdrift starter på 838.900 kroner (eks. mva.).

På elektriske varebiler kl. 2 (grønne skilter) beregnes imidlertid moms fra første krone, i motsetning til personbiler der innslaget nå er 500.000 kroner, så det vil bli en dyr bil med grønne skilter dersom kjøperen ikke er et firma som kan trekke fra momsen. 

Samtidig vil en grønnskiltet elektrisk varebil nyte godt av fordeler som kjøring i kollektivfelt i visse områder og dedikerte varebilparkering i noen byer. 

Priser og tekniske data:

Veiledende priser for Kia EV9 som varebil.

PRØVEKJØRT:

Kia EV9 GT Line varebil
MotortypeElektrisk
Samlet ytelse384 hk/700 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t5,3 sekunder
Toppfart200 km/t
Batteri, netto99,8 kWt
Lading DC/AC210/11 kW
Ladefart 10-80%24 min
Strømforbruk22,8 kWt
Rekkevidde (WLTP)505 km
V2L/230V3,5 kW
Dimensjoner (L/B/H)502/198/178 cm
Akselavstand310 cm
Bilvekt (m/fører)2 625 kg
Nyttelast (inkl./pass.)565 kg
Taklast100 kg
Bakkeklaring17,7 cm
Tilhengervekt2 500 kg
Bagasjerom foran52 liter
Varerom(se egen faktaboks)
Garanti/km7 år/150 000 km
Batterigaranti/km7 år/150 000 km
MiljøklasseA

Powered by Labrador CMS