FRYKTER BUNNPUNKT: «Når Ring 1 stenges til sommeren vil vareleveringen nå et nytt bunnpunkt for fremkommelighet», skriver YrkesBil-spaltist Einar Spurkeland i denne kommentaren.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Bylogistikken er taperen
KOMMENTAR: Manglende forståelse for sømløs bylogistikk gjør at bylogistikken blir taperen i bytrafikken. Varelevering i Oslo må som regel ta omveier for å nå frem til leveringsstedet.
Årsaken til omveier som fører til flere vognkm og flere
arbeidstimer per levering er urbaniseringen av byene med stengte veier,
parkerings- og svingforbud til venstre. I Oslo sentrum øker hindringene i raskt
tempo. Når Ring 1 stenges til sommeren vil vareleveringen nå et nytt bunnpunkt
for fremkommelighet. Beslutninger om arealbruk og samferdsel gjenspeiler ikke
interessene til logistikk og transport eller bygger på faglig kunnskap.
Logistikkmotstand 1: Oslopakke 3
Oslopakke 3 mangler tiltak som vil gjøre det lettere å drive
varetransport. Midlene prioriteres til store anlegg som E18 vestover,
Fornebubanen og andre større prosjekter.
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00