-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Daimler Buses med større ambisjoner
Se bort fra korona-årene og Daimlers bussdivisjon har tjent gode penger hvert år siden 2014. Nå vil de tjene enda bedre.
I fjor solgte Daimler Buses 26.000 biler. Det tilsvarer en
økning på ni prosent, og gjør blant annet at de fremdeles kaller seg verdens
største bussprodusent.
De omsatte for 4,6 milliarder Euro som er en økning på solide 25 %. Av det satt de igjen med et resultat på 214 millioner Euro.
Det betyr en driftsmargin på 4,7 % - vesentlig over de 0,4 prosentene de klarte i 2022.
Og dermed fikk buss-sjefen, Till Oberwörder, blod på tann.
Ved fremleggelsen av årsresultatene sa han at han ville øke driftsmarginen. Først til åtte prosent, og så - nærmere 2030-tallet når markedet har utviklet seg mer positivt - ville han legge listen på ca. 9 prosent.
Det er spesielt det økende kravet til utslippsfrie busser i nærtrafikken som gjorde at han denne gangen snakket om de kommende årene som «bussens ti-år».
- Sjansene for å vokse er gode, sa han, -og den skal vi utnytte best mulig for oss og våre kunder.
Daimler har solgt elektriske bybusser siden 2018. Fra midten av dette tiåret kommer langrutebusser, og en gang før 2030 har de også turbussene sine klare. Blant annet en turbuss spesielt utviklet for det amerikanske markedet.
Men noe konkret mål for salg av elektriske busser ga han ikke. Han nøyde seg med:
- Vi er markedsledere, og det akter vi å fortsette å være.
Men han forlot selvfølgelig ikke temaet uten å snakke om både myndighetenes støtte og kravet til ladeinfrastruktur.
Siden elbusser fremdeles koster dobbelt så mye som dieselbussene er stykktallene fortsatt lave. Av de snaut 8.000 batterielektriske bussene som ble solgt i verden i fjor, var det bare ca. 500 som endte i Europa, ble det sagt.
LES OGSÅ:
-
Håper å levere mellom 50 og 100 busser neste år
-
Får etterlengtede biogass- og elbusser
-
Med denne skal Volvo bite fra seg i bussanbudene igjen
-
Med generator i hekken
-
– Leddbusser med drift på en aksel er ikke noe nytt i landet her
-
– Klar ambisjon om å være nummer én i turbuss-segmentet
-
Tungbilpakke til 3,7 milliarder i nye NTP
-
Volvos neste steg i elektrifiseringen
-
Endringer i salgsledelsen hos Norsk Scania
-
Store endringer – og nyheter – hos Volvo