-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Daimler Buses med større ambisjoner
Se bort fra korona-årene og Daimlers bussdivisjon har tjent gode penger hvert år siden 2014. Nå vil de tjene enda bedre.
I fjor solgte Daimler Buses 26.000 biler. Det tilsvarer en
økning på ni prosent, og gjør blant annet at de fremdeles kaller seg verdens
største bussprodusent.
De omsatte for 4,6 milliarder Euro som er en økning på solide 25 %. Av det satt de igjen med et resultat på 214 millioner Euro.
Det betyr en driftsmargin på 4,7 % - vesentlig over de 0,4 prosentene de klarte i 2022.
Og dermed fikk buss-sjefen, Till Oberwörder, blod på tann.
Ved fremleggelsen av årsresultatene sa han at han ville øke driftsmarginen. Først til åtte prosent, og så - nærmere 2030-tallet når markedet har utviklet seg mer positivt - ville han legge listen på ca. 9 prosent.
Det er spesielt det økende kravet til utslippsfrie busser i nærtrafikken som gjorde at han denne gangen snakket om de kommende årene som «bussens ti-år».
- Sjansene for å vokse er gode, sa han, -og den skal vi utnytte best mulig for oss og våre kunder.
Daimler har solgt elektriske bybusser siden 2018. Fra midten av dette tiåret kommer langrutebusser, og en gang før 2030 har de også turbussene sine klare. Blant annet en turbuss spesielt utviklet for det amerikanske markedet.
Men noe konkret mål for salg av elektriske busser ga han ikke. Han nøyde seg med:
- Vi er markedsledere, og det akter vi å fortsette å være.
Men han forlot selvfølgelig ikke temaet uten å snakke om både myndighetenes støtte og kravet til ladeinfrastruktur.
Siden elbusser fremdeles koster dobbelt så mye som dieselbussene er stykktallene fortsatt lave. Av de snaut 8.000 batterielektriske bussene som ble solgt i verden i fjor, var det bare ca. 500 som endte i Europa, ble det sagt.
LES OGSÅ:
-
Kan kineserne eller andre fjernstyre busser ut over stupet?
-
Bilbransjens Dager: Kinesiske elbusser på nyttekjøretøy-agendaen
-
Ruter har testet cybersikkerhet: Kinesisk produsent kan fjern-stanse bussen
-
BusWorld: Mer mangfoldig enn noensinne
-
Gøteborg gjør som Stavanger
-
MG kommer med buss
-
Vurderer 25-meters metrobuss i Oslo-området – her er erfaringene og utfordringene
-
Volvos nye elektriske flaggskip
-
Volvo Buss-sjefen: – Det har vært tøft, men er heldigvis i ferd med å bedre seg
-
Åpnet ny produksjonslinje i Egypt, dedikert Volvo busser for Europa