PRESENTERTE PLANENE: Pierre-Martin Bos (f.v.), Vice President og BDM Director, Ho Sung Song, President og CEO, samt Karim Habib, Executive Vice President og Head of Kia Global.

Kias varebilmål: 150.000 biler årlig!

Overraskende, også for egen organisasjon, viste Kia et fremtidig varebilprogram på CES-utstillingen i Las Vegas i januar. Nå kommer det flere informasjoner om planer og spesifikasjoner.

Kia kom til Las Vegas med fem konseptbiler, alle bygget på det de kaller PBV (Platform Beyond Vehicle) plattformen.

Nå blir det feil å kalle dem varebiler – Kia snakker selvfølgelig også om mobilitet og om å bygge biler tilpasset brukerens behov, men med dagens bruk av begreper er det ikke tvil om at vi kommer til å finne det vi kaller varebiler i dette utvalget.

Her dukket det også opp en svært omfattende modultankegang. Karosserier som ikke skal sveises gir åpenbart muligheter til skreddersydde utforminger og formålstilpassede innredninger i et helt annet omfang enn det vi kjenner i dag.

Kia trakk ikke konseptene tilbake til fabrikken etter debuten, tvert imot – de ble vist på nytt på NTEAs Work Truck Week i Indianapolis – USAs største truck-event.

Der møtte SAE (Society of Automobile Engineers) Tim Walker – Kias flåtesjef i USA og fikk nye detaljer om bilene.

Han åpnet med å si at PBV-programmet var en del av veien mot nullutslipp, som ikke bare dreide seg om utslipp, men også å flytte folk og varer på nye måter. I dette bilder er varer, spesielt fra nett-handel, et viktig element og Kia viser disse konseptene for å fortelle at de skal være med på å fylle dette behovet også.

- Hvor mange modeller planlegges, spør SAE.

- Foreløpig ser vi på fire distinkte modeller, svarer Walker.

- PV7 er den største. PV5 med medium-modellen som det vil bli tre forskjellige versjoner av, en chassis-cab for påbygg, en varebil med høyt tak og en persontransporter med plass til fem. Bare PV7 får 800 V system tilsvarende det vi har på personbilene. Både PV 5 og PV 7 får valget mellom en singel motor og enten 50 eller 70 kWt batteri. I USA vil vi bare selge 70 kWt utgaven. Den aller største bilen, PV9, vil få et batteri på 103 kWt som gir nesten 350 km. De største bilene vil få en nyttelast på 1300 kg, mens de små får 785 kg.

- Fortell om modul-tankegangen.

- En av tankene bak denne plattformen er at alt kan brukes om hverandre. Vi skal kunne veksle mellom varetransport, persontransport og andre konfigurasjoner ved å bytte enheter. Cab-enheten fra den bakerste delen av døren er fast, men derfra og bakover kan du gjøre hva du vil. Det betyr altså at også kundene kan bygge om bilene ved hjelp av ferdige sett. Platene festes på en rør-ramme ved hjelp av mekaniske fester eller elektromagneter.

- Men du vil finne modultankegangen også på områder som for eksempel støtfangeren. Den foran er delt i tre, slik at en vanlig skade der betyr at du ikke behøver bytte mer enn en del.

- Hva kan sies om produksjonsplanene?

- Alle disse bilene skal produseres på fabrikken i Hwaseong, der det bygges et nytt anlegg spesielt for disse bilene. Det endelige volumet vil ligge på ca. 150.000 biler per år. Dette er et globalt program så bilene skal selges over hele verden. Planen sier at den første, persontransportøren, skal være på markedet i Q1, 2026. Lanseringsfrekvensen etter det er ennå ikke bestemt.

Han forteller om omfattende planet for flåtestyring – et program som også kan brukes sammen med andre administrasjonssystemer. Om hvordan bilenes programvare gir dem mulighet til å fungere mer effektivt i samspill med hverandre. Og om hvordan virksomheter med helt spesielle behov, for eksempel catering eller matlevering, allerede har henvendt seg med sine spesielle ønsker.

Og på spørsmålet om hvordan de skal få bilene ut på markedet legger Walker stor vekt på forhandlerapparatet som allerede nå må aktiveres.

- Det er det vi bruker denne utstillingen til, sier han.

- Vi er her for å skape interesse og for å få budskapet ut.

- Først må vi forberede vårt nåværende nettverk på det som kommer, men med dette nye produktprogrammet blir det enda viktigere enn før å styrke først og fremst dele-virksomheten for å gjøre disse varebilene enda mer attraktive for våre potensielle kunder.

Ved nyttårstider fortalte også den norske Hyundai-importøren oss at de skal komme med varebiler.

Det er svært usannsynlig at de utvikler sine egne, sannsynligvis koker det hele ned til at PBV-bilene kommer fra et felles program og at bilene skal fordeles etter de to merkenes styrker og muligheter på de forskjellige markedene.

Det er verdt å merke seg at også Hyundai har PBV-begrepet i sitt vokabular, men da betyr det Purpose Built Vehicle. Ikke noen motsetning mellom det og slik disse Kia-modellene er beskrevet.

Powered by Labrador CMS