-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Elektrisk i terrenget
Stille og rolig har et tsjekkisk firma med utenlandske røtter hentet frem en gamme russer og gjort den elektrisk. Med interessante resultater.
Dette er en historie som på mange måter er motsatt de
typiske opp-som-en-løve – og-rett-til-skifteretten-historiene. Historier som litt for ofte inkluderer nye
elbiler.
Dette er også en elbil som egentlig startet med den irske lederen av et spedisjonsfirma i Tsjekkia som ønsket å bygge om en gammel Tatra personbil til batterielektrisk.
Det ble faktisk til en forretning der han bygget små serier ganske attraktiv youngtimers som han solgte mange nok av til å kunne satse på et nytt prosjekt.
Han så en luke i markedet, for kompakte elektriske firehjulstrekkere – skikkelige arbeidshester.

Selv hadde han ikke ressurser til å konstruere et nytt chassis og karosseri, men det var en enkel sak å finne en gammel UAZ 469 og erstatte dens puslete drivlinje med en batterielektrisk. For eksempel erstattes den gamle, møkkete 2,7 literen på 135 hester med elektriske krefter med 175 hester.
Bilen er ikke akkurat en ungdom – utviklet for Sovjetunionens militære formål helt tilbake i 1970.
Men det kan du ikke lese av dagens spesifikasjoner med air bags, skivebremser, hill descent controller og en rekke moderne innslag. Uavhengig forhjulsopphengning fulgte med på originalen, 700 millimeter vadehøyde også, og mekanisk difflås, både foran og bak, og andre detaljer som – skal vi dømme etter de første prøvekjøringene – gjør den eminent terreng-dugelig.
Et par prototyper har vært i bruk hos «Natural England» i halvannet år allerede, med gode erfaringer. Nå er MW Spartan, som den heter, presentert for alvor på Landbruksutstillingen i Birmingham nylig. I UK går den i salg nå, for - om ikke lenge - å innta EU.

Batteriet er på 61 kWt, motoren på 130 kW og beregnet rekkevidde litt over 250 km. Den veier 2.350 kg og har en nyttelast på 1.025 kg. Med 2,4 meters akselavstand er målene: 412 x 181 x 208 cm.

Hjemmesidene deres er fulle av spesifikasjoner og konkrete informasjoner. Bare ikke om prisen.
Da de forsiktig pitchet prosjektet for snaue to år siden var det snakk om € 39.900, noe som hørtes alt for mye ut. Men da sammenliknet med en oppgradert fossil-Hunter som MW også solgte. Den kostet «bare» rett under 20.000 euro.
Vi venter spent både på prisen og på konkrete markedsføringsplaner.