Og hvem husker ikke de legendariske øyeblikkene da Top Gear forsøkte å ta livet av en Toyota Hilux? Selv da de plasserte den på taket av et høyhus og i sprengningen druknet Toyotaen i murstein, lot ikke Hiluxen seg stoppe.
Derfor er det heller ikke rart at nesten hvert TV-sendte nyhetsinnslag fra krig og elendighet inneholder Hilux som linselus. Selv terrorister stiller krav til kvalitet.
Lite marked Norge er intet stort land for pickuper, og består i hovedsak av biler til kommersielt bruk av entreprenører, håndverkere etc..
Mellom 3000 og 4000 nye selges hvert år, men i fjor skvatt salget opp til 4591 når alle varianter inkluderes. Økningen gjennom året på 17,9 prosent, toppet seg i desember med 93,3 prosents vekst fra året før, melder Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Tre modeller utpeker seg: Isuzu D-Max, Toyota Hilux og VW Amarok. Disse tre står nær to tredeler av pickup-kjøpene.
For personbiler ble økningen i CO2-avgiften for de store bilenes vedkommende i mange tilfeller kompensert med lavere hk-avgift. Men siden pickupene som selges i Norge langt fra er overmotoriserte, fikk flere av dem et realt avgiftspåslag. Mange kjøpere ønsket å unngå akkurat det.
Formue for baksetet Mens det i pickupens opprinnelse – første F-serie rullet ut fra Fords fabrikkanlegg i Detroit i 1948 – lå et nyttebehov, er biltypen mange steder i verden i dag like mye personbil med utvidet funksjonalitet.
Bare ikke i Norge hvor baksetet koster en halv formue, eller mer konkret rett over 200.000 kroner i Toyota Hilux’ tilfelle. 368.600 kroner prises en tilfeldig valgt 2-seters varebil til med bakdører og fjernet baksete, mot 571.000 kroner for samme bilen som personbil med baksete.
Ikke rart at nesten alle pickuper som selges i Norge derfor er uten baksete og på grønne skilt. Tall fra OFV viser bare at noen titalls biler registreres på hvite skilt og er med baksete. 17 av dem var i fjor VW Amarok. De aller fleste pickuper gjør i Norge nytte for seg i bygg- og anleggssektoren.
Smutthullet Svalbard Men vent litt, det finnes ett smutthull i den norske avgiftslovgivningen: Svalbard. For kjøper du en Hilux hos Svalbard Auto, tar de ekstra betalt for å skru ut baksetet.
Annonse
Og siden den norske stat ikke krever inn verken engangsavgift eller moms på Svalbard, så kan fastlandets personbilpris godt og vel halveres. Mens Roger Eriksen i Svalbard Auto venter på neste generasjon Hilux, leverte han den siste bilen til kunde for 240.000 kroner.
Ulempen med Svalbard-biler er at de ikke kan importeres avgiftsfritt til Norge. Når/hvis biler tas permanent til fastlandet, så skattlegges de som en hvilken som helst bruktimportert bil.
Dette er var de mest kjøpte pickupene i Norge i fjor: