-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Uuups, det var visst ikke permanent 4X4 likevel
YrkesBils testsjåfør fikk beskjed om at lastebilen var utstyrt med permanent firehjulsdrift. Men i en glatt og bratt motbakke oppdaget han fort at noe ikke stemte.
Volvo FL 4X4 er på plass i Norge, og YrkesBils testsjåfør Jarle Berg har vært ute og prøvekjørt nyheten. Som vanlig fikk han med seg informasjonsbrosjyre fra Volvo-importøren om bilen, hvor det står at denne modellen har permanent firehjulsdrift.
– Derfor bestemte jeg meg for å sette den på en liten prøve for å teste fremkommeligheten på det glatte føret som er ute nå, forteller Jarle.
Begynte å spinne
Etter hvert finner han en motbakke som er både glatt og bratt. Midtveis i bakken stopper han helt opp for så å ta i gang igjen.
– Da begynte bilen bare å spinne mens den gled sakte bakover. Jeg stoppet og oppdaget en bryter på dashbordet som var til firhjulsdrift-systemet og trykket inn denne. Da merket jeg at framhjulene begynte å jobbe, og bilen dro seg oppover bakken, forteller testføreren.
En smule forvirret kontakter han Volvo Norges informasjonssjef Torstein Magelssen, som mener det skal være permanent firehjulsdrift på bilen – men lover å undersøke saken nærmere.
To alternativer
Etter kort tid melder Magelssen tilbake:
– Det viser seg at informasjonen vi har gitt til pressen ikke stemmer. Bilen kan bestilles med permanent firehjulstrekk eller med en fordelingskasse der man selv velger å koble inn drift på foraksel. Vår demobil har sistnevnte alternativ, opplyser informasjonssjefen.
– Jeg skulle selvsagt ha funnet ut av dette, isteden var det en våken Jarle Berg i YrkesBil som gjorde oss oppmerksom på dette. Takk til Jarle!, skriver Magelssen i en melding til pressen.
PS. YrkesBil kommer tilbake med en mer utfyllende artikkel om den nye lastebilen, som testsjåføren for øvrig har fått et veldig godt inntrykk av.