-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Dagslys hele året
Daimler har forsket på hva kunstig dagslys i hytta kan gjøre for sjåføren. De første resultatene virker positive.
Det er ikke bare kamuflerte personbiler som senere dukker opp i blader og aviser som «hemmelige tester av neste års sensasjoner» som bilfabrikkene jobber med i vintermånedene i Finland og Nord-Sverige.
Denne sesongen har Daimler hatt mange forskere og teknikere, et team på åtte sjåfører og noen Actros for å drive en serie «Daylight+» eksperimenter.
Ville sjekke effekten
Daimler ønsket å finne ut om kunstig dagslys inne i bilene ville ha en positiv effekt på førernes humør, innsats og mentale tilstand. Forskerne la opp til en omfattende serie tester med den type lys man vet har biologisk effekt (mellom 460 og 490 nanometer!).
Sjåførene simulerte to fulle arbeidsuker oppe i polarnatten, en med og en uten kunstig lys. Lyset ble servert på forskjellige måter, jevnt lys – justert i forhold til lyset på utsiden – mens man kjørte.
En intens lys-dusj før og etter skiftet, lys mens man hadde hviletiden sin i hytta – og brukte en rekke måle-metoder (EEG, ECG og EOG blant annet) for å kartlegge virkningen.
Ble overrasket
Foreløpig finnes ingen klare konklusjoner bortsett fra at lederen for forskerteamet, Siegfried Rothe, forteller at han ble overrasket over at alle sjåførene fortalte at de oppfattet arbeidsplassen sin, innsiden av hytta, som meget triveligere med lyset, enn uten.
«Den type subjektive inntrykk hadde vi ikke ventet», sa Rothe i etterkant.
Men to av Daimlers faste sjåfører som jobber der oppe midt på vinteren var begge helt klare på at kunstig lys ga et veldig positivt inntrykk.
Det vil ta flere måneder før dataene er klare, men kanskje vi vet noe før neste vintersolverv?