-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Disco vare i fabrikkutgave
Land Rover Discovery som varebil er ikke akkurat ukjent. Også i fjor ble det solgt nesten 200 slike i Norge – volumet har ligget i det området de siste årene. Men nå kommer en fabrikkbygget Commercial.
Den nye Discovery varebilen har vært på markedet i Norge mange måneder allerede.
Men dette er egentlig en ren personbil med 240 hk diesel og automat og bygget om hos Lafinto.
Her får varerommet 1850 mm lengde og – avhengig av hvor man måler – er høyden 1050 og bredden 1360 mm.
Bilene er bygget slik at baksetene kan settes inn når man måtte ønske det. Med andre ord: en typisk Norge-Spessial-løsning.
I England åpner nå Land Rover for bestilling av en ren Commercial. Fabrikkbygget varebil, som de skal begynne å levere i 2. kvartal. Den har en skikkelig skillevegg mellom varerom og kupé, slik at den for alltid vil forbli en to seter. Sidevinduene er erstattet av svarte paneler.
Lasterommet her måler 1635 x 939 x 1411 mm. Det er med andre ord bare bredden som oppgis større enn i den norske versjonen. Resultatet blir da også et varerom på beskjedne 1.856 l. Langt unna det som er en slags standard for såpass heftige varebiler.
En Kangoo Express kan for eksempel romme 3 kubikkmeter.
Men det er ikke alle varebiler som har firehjulsdrift med en twin speed transfer kasse eller en 3 liters turbodiesel V6. For ikke å snakke om at hengervekt på 3.500 kg også er ganske voksent.
Men den norske bilen har også alt dette, pluss større lastevolum.
Dessverre er det nok ikke noe håp om en ny norsk eksportsuksess her. Den engelske versjonen starter på £ 48.695 – den norske er såpass mye dyrere at selv større volum der bak ikke vil kunne friste.
Importøren regner forresten med p selge ca. 250 varebiler i år.