-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hver fjerde tungbil måtte rette feil eller mangler
Statens vegvesen gjennomførte over 30.000 fullverdige tungbilkontroller i Region øst i løpet av 2017. En fjerdedel av de som ble stoppet, fikk pålegg om å rette feil eller mangler før videre kjøring.
Overlast, dårlig lastsikring og dårlig sikt var hovedgrunnene for kjøreforbud:
• Overlast – 2.362 kjøretøy
• Dårlig lastsikring – 1.905 kjøretøy
• Dårlig sikt ut frontrute og speil – 1.946 kjøretøy.
– Selv om de fleste vi stopper har alt i orden, så er disse tallene skremmende høye, sier seksjonsleder i Statens vegvesen, Region øst, Erik Wolff i en presseuttalelse.
Statens vegvesen forsikrer om at kontroll av tunge kjøretøy er en høyt prioritert. Målet er å luke ut de kjøretøyene og førerne som er til fare for egen og andres sikkerhet i trafikken.
– Det mest positive er at tilstanden på dekk og kjettinger har blitt mye bedre de siste årene. For få år siden fikk nesten en tredjedel av de vi stoppet kjøreforbud på grunn av dette. Her har det skjedd vesentlige forbedringer. Når det er sagt, ser vi stadig eksempler på førere som ikke kan bruke kjettinger. Da hjelper det lite at de har med seg riktig antall i bilen, sier Wolff.
Juggel i frontruta
Seksjonslederen er forundret over at flere tungbiler blir stoppet med juggel og vimpler som reduserer sikten til sjåføren. 1.946 kjøretøy fikk kjøreforbud på grunn av dårlig sikt ut frontrute og speil.
– Det er en del førere som gjør hytta på vogntoget sitt litt for hjemmekoselig. De henger opp vimpler og juggel og monterer til og med bord for å få plass til forstyrrende elementer i frontruta. Dette må vi slå ned på. Blindsona til et tungt kjøretøy er stor nok som den er, sier Erik Wolff.
Han er også bekymret for tilstanden på bremsene til flere av de kontrollerte kjøretøyene.
– 228 kjøretøy hadde så dårlige bremser at de ikke fikk kjøre videre før de hadde utbedret manglene. I åtte av tilfellene var bremsene så dårlige at vi gikk til anmeldelse av føreren. Tunge kjøretøy med dårlige bremser er rene dødsfellene ute i trafikken. Disse er det viktig å få fjernet fra vegen, sier Wolff.
Mange hviler for lite
421 av de 1.123 anmeldelsene kom som følge av brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.
– Når vi anmelder for dette er det snakk om grove brudd på reglene. I mange tilfeller er det ren juks og manipulering. Da setter man seg selv og andre i fare langs vegen og man ødelegger konkurransegrunnlaget for de som driver etter regelverket. Vi ser svært alvorlig på slike brudd, sier Wolff.
337 biler med farlig last, såkalt ADR-transport, ble kontrollert i de fem fylkene i Region øst i løpet av 2017. 103 av disse fikk kjøreforbud og 36 ble anmeldt.
– Dette dreier seg om kjøretøy som for eksempel frakter eksplosiver, syre eller andre skadelige kjemikalier. Ved alvorlige brudd på reglene som gjelder for disse transportene, blir både fører, transportør og i noen tilfeller også speditørene anmeldt, sier Wolff.
Målretter kontrollene
Kontrollene er i stor grad målrettet. Det betyr at langt flere kjøretøy enn de som ender opp i statistikken har sluppet unna med en mindre grundig sjekk eller blitt vinket forbi en av vegvesenets kontrollstasjoner.
For ordens skyld: Region øst består av fylkene Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland.