-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
MAN separerer motorene
MAN har alltid solgt motorer til eksterne brukere. Nå separerer de den virksomheten til en egen divisjon under Last & Buss-divisjonen.
MAN har opplevd en stor vekst i salg av sine lastebilmotorer og andre komponenter de siste årene.
Dette har nå blitt et såpass stort forretningsområde at fra 1. januar i år ble det skilt ut som en egen forretningsenhet.
MAN Engines heter den, på godt tysk, og hovedkontoret ligger i Nürnberg – et stykke unna Last&Buss som befinner seg i München.
Den nye avdelingen ledes av en gruppe på fem spesialister, med Matthias Schreiber (41) i spissen. Han har stort sett tilbrakt sitt yrkesaktive liv i mekanisk landbruk – et område han fortsatt kommer til å ha tett kontakt med.
Det er ikke få MAN-motorer som brukes i landbruksmaskiner.
Hans og hans folk rapporterer til styremedlem Ulrich Dilling, som har ansvar for produksjon og logistikk i MAN Truck & Bus AG. Tidligere, fra 2009 til i fjor, ledet han det MAN kaller sitt Internasjonale Kompetanse-senter for motorer som ligger – nettopp – i Nürnberg.
LES OGSÅ: MAN-Scania-aksel fra samme samlebånd
Derfra utvikler, produserer og selger de diesel- og gass-motorer med et kraft-spektrum på 50 – 1.900 hk. Man kan med andre ord regne med at han ikke akkurat er ny i denne bransjen.
Nå må ikke denne nye virksomheten forveksles med MAN Diesel & Turbo SE, med base i Augsburg. Disse driver utelukkende med store motorer, blant annet for skip, og har røtter tilbake til danske Burmeister og Wain.
Det vil si – vi kan godt påstå at røttene går tilbake til originalen.
Rudolf Diesel hadde en førsteklasses teoretisk forståelse av forbrenningsmotorenes fantastiske mangel på effektivitet – men han var ikke så praktisk anlagt at han klarte å sette ideene sine ut i praksis sånn med en gang.
Ikke før Heinrich von Buz, direktør for MAN AG i Augsburg, lånte ham et laboratorium på fabrikken der han jobbet fra 1893 til 1897 og det var derfra han oppnådde sine viktige patenter for det vi i dag kjenner som dieselmotoren.
Den nye MAN Engines er nok blant dem som kommer til å sørge for at denne motortypen kommer til å overleve mye lenger enn noen av dagens signaler umiddelbart kan tyde på.