-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Program skal forutse bussforsinkelser ett år før de inntreffer
Kollektivselskapet Kolumbus har sammen med it-selskapet Computas utviklet en «tidsmaskin» som kan predikere forsinkelser og eksakt posisjon på selskapets 450 busser opptil et år frem i tid.
Stavanger-baserte Kolumbus, som eies av Rogaland fylkeskommune og betegner seg selv som en mobilitetsleverandør, har gått grundig til verks for å komme forsinkelser og kundeklager til livs.
Sammen med eksperter på skyløsninger og maskinlæring fra selskapet Computas, har de utviklet prototypen til en «tidsmaskin», opplyser selskapene i en pressemelding.
Løsningen er bygget på Google Cloud Platform og har allerede fått en del oppmerksomhet. Blant annet blir den beskrevet i en artikkel som nylig ble publisert på Googles internasjonale sider.
Bredere system
Direktør for privat sektor i Computas, Rune Hagbartsen, er ikke overrasket over oppmerksomheten.
– Med denne «tidsmaskinen» presenterer vi det ypperste av hva som er mulig å få til med moderne teknologi, i godt samarbeid med en visjonær kunde. «Tidsmaskinen» er et eksempel på hvordan kunstig intelligens og maskinlæring kan benyttes for å gi oss en bedre og enklere hverdag. Ingen synes det er gøy når bussen er forsinket eller i verste fall uteblir, og det koster dessuten samfunnet en hel del, sier han.
Målet med løsningen har vært å bygge et bredere og mer allsidig prognosesystem enn det Kolumbus allerede har i form av de korttidsprognosene som kommer ut av sanntidssystemet.
«Tidsmaskinen» skal kunne se lengre frem i tid, integrere flere eksterne datakilder, som vær og hellig- og feriedager, og generelt «lære» fra alle innsamlede kjøredata. Det stilles høye sanntidskrav. Tidsmaskinen skal generere fortløpende prognoser, slik at trafikkbilde kan visualiseres i en kartløsning og avspilles som en film.
Kollektivtrafikk i endring
Audun M. Solheim, strategi- og utviklingssjef i Kolumbus, er tydelig på at de ser store endringer i kollektivtrafikken i årene som kommer – når det gjelder ny teknologi, adferd og miljø- og klimakrav. Målet er nullvekst i personbiltrafikken.
– Vi ønsker å være proaktive og styrke kollektivtransporten ved å tilby kunder den beste mulige opplevelsen i form av hurtig og smidig transport med minimale forsinkelser. Vi må innovere steg for steg – og gi kundene mer enn de forventer. Tidsmaskinen Computas har utviklet, er en viktig brikke i dette arbeidet, sier han.