- Verdenspremiere på Unimog traktor
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Verdenspremiere på Unimog traktor
I over 10 år har den norske forhandleren NorMog AS arbeidet for å få typegodkjenne Unimog som traktor T1b. Nå har arbeidet lykkes. Lastebil eller traktor? Ja takk begge deler!

alt

Norske samferdselsmyndigheter godtar nå at Mercedes-Benz Unimog med ny typegodkjenning fra produsenten tilfredsstiller kravene til T1b.

Dermed reintroduseres Unimog som traktor i Norge. Den kan kjøres med vanlig B-sertifikat på offentlige veier i hastigheter opp til 80 km/t. 

Premieretraktoren etter norsk oppskrift er den aller første godkjente i Europa.

Startpris: 1,4 millioner
Kravene som måtte oppfylles var veltebur (2 x 19 tonn på tak), redskapsplate foran, kulefeste, hydraulikk og fire ordentlige trinn opp til hytta, kraftuttak, og skvettlapper.

Det har også vært en begrensning med «norsk» planhøyde. Dette er løst av en norsk produsent. Unimog traktoren kan for øvrig leveres med plan hvis ikke planhøyden overstiger 1500mm.

Unimogs nye traktor er klassifisert som en redskapsbærer. Både lastebilen og traktoren leveres med kort og lang akselavstand, henholdsvis 2800 mm og 3900 mm. Det er fire motoralternativer.

Alle er Euro 6, og motorene er kjent som Daimlers mellomserie 934 og 936 LA. Hengervekt er maks 27 tonn, mens kulelast er maks tre tonn.

Prisen starter grunnleggende på 1,4 millioner kroner, som i praksis betyr et tillegg på 160.000 kroner i forhold til lastebilen.

LES OGSÅ: Ustoppelig moro

Interesse i flere land
Samarbeidet mellom forhandleren NorMog, importøren Bertel O. Steen og produsenten Daimler i Tyskland har vært nært. Traktor-typegodkjenning er kostbart, men NorMogs argumentasjonen for en traktorutgave har fått oppmerksomhet også fra andre EU-land.

Et salg i Norge på 10 traktorer ville nok ha stoppet planene, men når EU-land vil ha 100 Unimog-traktorer er økonomien god nok til produksjon.

Totalt produseres det 2000 Unimoger årlig.

NorMog når frem til flere brukere når traktoren klasses inn som T1b.

Traktorsjåfører har ingen hviletidsordning, og en Unimog traktor kan både måke snø om vinteren og klippe kanter om sommeren av en sjåfør som altså ikke trenger lastebilsertifikat. Dette betyr at 16-åringer med «traktorlappen» også kan kjøre traktoren i inntil 40 km/t. Forutsetningen er at Unimog-traktoren er typegodkjent for dette og dermed også har elektronisk fartssperre. Unimog-traktoren kan siden enkelt klasses opp til både 50 km/t og 90 km/t.

Daimler AG (Mercedes-Benz) hevder at de gjør noe helt nytt og er på usikker grunn, men det er utvilsomt et marked både i Norge og i alpeområder.

T1b Unimog serienummer «1» er registrert på norsk skilt. Det står seks nye i bestilling.

LES OGSÅ: Den tøffeste blir tøffere

Du kan lese mer om den nye traktorvarianten av Unimog i YrkesBil nr. 2 - 2019. Ikke abonnent? Bli det her!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
2138 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 243 LASTEBILER TIL SALGS