-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvo på japansk
Det går nok en og annen ekte Volvo i Japan. Men de har jo også sine egne Mack der. UD heter Volvos japanske produsent. De var på Tokyo Motor Show med en konseptbil som var så tøff i trynet at hadde du skrudd på en bulldogg i fronten hadde den virkelig kunne vært en Mack!
Mange husker nok navnet Nissan Diesel. Den ble jo solgt her en stund – 3.000 stykker omtrent. Produsert her hjemme også faktisk, i hvert fall montert sammen.
For 12 års tid siden syntes ikke Nissan det var no’ gøy med så tungt mer, så Volvo lastebiler overtok det hele. Og i 2010 skiftet de navn fra Nissan Diesel til UD Trucks.
Og akkurat det navnet hefter det en liten feigis ved. For UD var egentlig initialene til en ganske smart to-takts diesel som de startet opp i 1955 og døpte Uniflow Diesel.
Men nå er de blitt så fine på det at de ikke vil ha noen med noe så primitivt som to-taktere å gjøre mer. Spør du hjemmesiden deres nå, betyr UD Trucks plutselig Ultimate Dependability.
Nesten verre enn Build Your Dreams.
Hele poenget med denne korte, konsise og presise innledningen er å nevne at UD hadde en ganske tøff konseptbil på årets Tokyo Motor Show.
Riktignok hadde de mye som var ment for ramme alvor også, Fujin og Raijin konseptene for eksempel som er modeller som viser eldrift, eller hybrid eller autonomi – særlig autonomi er det mange som tar på alvor. Man regner med å mangle 240.000 tungbilsjåfører der i 2027.
Men det var 202X som virkelig sørget for at publikum sperret øynene opp.
Selvfølgelig ikke antydning av informasjoner, jeg aner ikke engang hvor høyt over havet den raget, men med den brede kromstripen rundt det store gapet i front virket den helt amerikansk.
UD gjorde stort vesen av at dette var den mest oppkoblede trucken ever, men samtidig at den føyde seg godt inn i familiehistorien. Volvo Gruppen, fortalte de, hadde nettopp feiret oppkoblet nummer 1 million. Biler, busser eller anleggsmaskiner. Og UD Trucks hadde bidratt med 60.000 av dem.
Pluss altså 202X som hadde tatt det hele et skritt videre. Og selvfølgelig er det når man samler, og utnytter, data fra denne teknologien at man har muligheter til å bedre produktiviteten, øke uptime og heve sikkerhetsnivået, samtidig som man minsker utslipp og støy.
Med andre ord en klassisk showstopper med – først og fremst – masse stil, men så å si uten innhold.
Og det er jo nettopp noe av det som er spesielt med Tokyo Motor Show. Her er det ikke bare drømmer i Dinky Toy-størrelser. Her får også både motorsykler og tunge biler lov til å boltre seg. Det er denne unike blandingen som gjør at Tokyoutstillingen fremdeles har en helt spesiell posisjon.