Overlevering av elvarebiler til Posten Bring AS. Fra venstre: Bjørn Schancke, Mads Holum, Alexander Bjerknes, Anders Sandvold og Frode Skallerud.

Sikret storavtale med Posten:
– Potensialet er 30-40 biler i år og neste år

Motor Gruppen har inngått leveranseavtale med Posten Bring AS, og leverer i disse dager et betydelig antall helelektriske varebiler av typen Renault Master E-Tech Electric.

Avtalen gjelder altså varebiler i den største klassen, til distribusjonsbruk over hele landet. 

Posten har som kjent mål om å oppnå nullutslipp i egen drift og omstille alle egeneide kjøretøy til lav- eller nullutslippsteknologi innen 2030. 

De første 14 bilene ble levert ved Motor Forum Oslo.

Fra før er det kjent at Toyota og Ford tidligere i år også har vunnet store avtaler om varebilleveranser til Posten.

Lang prosess med høye krav 

Avtalen er resultatet av lengre og god dialog mellom RBI, et datterselskap av Motor Gruppen, og Posten/Bring, hvor krav til rekkevidde, driftssikkerhet, komfort og oppfølging har stått sentralt. 

På Postens side har Frode Skallerud, fagsjef for konserninnkjøp, ledet arbeidet. 

Anders Sandvold, salgsdirektør for næring i Motor Gruppen, har vært ansvarlig på leverandørsiden. 

– Dette er en avtale vi har jobbet med over tid. Posten vet hva de trenger, og vi måtte vise at vi kan levere på både kvalitet og kapasitet. At vi landet avtalen, skyldes en felles forståelse for hva det faktisk krever å drive utslippsfri transport i praksis, sier Sandvold. 

– Hvor mange biler ligger i avtalen totalt? 

– 14 biler i første runde er som nevnt levert. Så er det kommet tre bestillinger til. Potensialet er 30-40 biler 2025-2026 av denne størrelsen bil, opplyser Sandvold til YrkesBil. 

– Er serviceavtaler en del av avtalen - i så fall over hvor lang tid?

– Avtalen per nå gjelder ikke serviceavtale. Utskiftingsintervallet på bilene varier nok noe på grunn av kilometer etc. Dette håndteres av Posten og deres leasingselskap.

Anders Sandvold, salgsdirektør for næring i Motor Gruppen, og Frode Skallerud, fagsjef for konserninnkjøp i Posten.

Erstatter eldre modeller 

De nye Renault Master E-Tech Electric-varebilene erstatter en blanding av eldre fossilbiler og førstegenerasjons el-varebiler. Én Renault Master E-Tech Electric kan erstatte to eldre modeller, hevdes det i pressemeldingen. 

– Nå begynner teknologien å levere på det vi trenger – bedre rekkevidde, bedre komfort for sjåførene og god sikkerhet. Disse bilene er rett og slett mer anvendelige i arbeidshverdagen, sier Skallerud. 

– For oss handler dette like mye om driftssikkerhet som miljø. Bilene skal ut tidlig om morgenen og tilbake sent på ettermiddagen, og skal fungere – hver eneste dag. Derfor stiller vi høye krav til både bil og serviceapparat, legger han til. 

Styrker posisjonen  

Posten/Bring har i dag Norges største el-varebilflåte, og har de siste årene byttet ut fossilbiler i et høyt tempo. 

I Oslo, Skien og Porsgrunn ble den siste fossildrevne varebilen faset ut allerede i fjor. Dermed leveres post og pakker 100 % elektrisk til om lag 2,7 millioner nordmenn – nær halvparten av befolkningen. 

– Vi gjør dette fordi det gir konkret effekt. Hver bil som byttes ut, betyr lavere utslipp og mindre støy der folk bor. Elektrifiseringen er krevende, men vi har opparbeidet oss solid erfaring og vet hvor viktig det er med samarbeidspartnere og leverandører som følger opp, sier Skallerud. 

Bærekraftsrapport 

Posten/Brings bærekraftsrapport for 2024 viser at konsernet har halvert sine klimagassutslipp de siste ti årene. 

Selskapet har også startet arbeidet med å bytte ut tyngre kjøretøy med fossilfrie alternativer. 

Selskapet har som mål å oppnå netto null utslipp innen 2040. 

Powered by Labrador CMS