-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Sikret storavtale med Posten:
– Potensialet er 30-40 biler i år og neste år
Motor Gruppen har inngått leveranseavtale med Posten Bring AS, og leverer i disse dager et betydelig antall helelektriske varebiler av typen Renault Master E-Tech Electric.
Avtalen gjelder altså varebiler i den største klassen, til distribusjonsbruk over hele landet.
Posten har som kjent mål om å oppnå nullutslipp i egen drift og omstille alle egeneide kjøretøy til lav- eller nullutslippsteknologi innen 2030.
De første 14 bilene ble levert ved Motor Forum Oslo.
Fra før er det kjent at Toyota og Ford tidligere i år også har vunnet store avtaler om varebilleveranser til Posten.
Lang prosess med høye krav
Avtalen er resultatet av lengre og god dialog mellom RBI, et datterselskap av Motor Gruppen, og Posten/Bring, hvor krav til rekkevidde, driftssikkerhet, komfort og oppfølging har stått sentralt.
På Postens side har Frode Skallerud, fagsjef for konserninnkjøp, ledet arbeidet.
Anders Sandvold, salgsdirektør for næring i Motor Gruppen, har vært ansvarlig på leverandørsiden.
– Dette er en avtale vi har jobbet med over tid. Posten vet hva de trenger, og vi måtte vise at vi kan levere på både kvalitet og kapasitet. At vi landet avtalen, skyldes en felles forståelse for hva det faktisk krever å drive utslippsfri transport i praksis, sier Sandvold.
– Hvor mange biler ligger i avtalen totalt?
– 14 biler i første runde er som nevnt levert. Så er det kommet tre bestillinger til. Potensialet er 30-40 biler 2025-2026 av denne størrelsen bil, opplyser Sandvold til YrkesBil.
– Er serviceavtaler en del av avtalen - i så fall over hvor lang tid?
– Avtalen per nå gjelder ikke serviceavtale. Utskiftingsintervallet på bilene varier nok noe på grunn av kilometer etc. Dette håndteres av Posten og deres leasingselskap.
Erstatter eldre modeller
De nye Renault Master E-Tech Electric-varebilene erstatter en blanding av eldre fossilbiler og førstegenerasjons el-varebiler. Én Renault Master E-Tech Electric kan erstatte to eldre modeller, hevdes det i pressemeldingen.
– Nå begynner teknologien å levere på det vi trenger – bedre rekkevidde, bedre komfort for sjåførene og god sikkerhet. Disse bilene er rett og slett mer anvendelige i arbeidshverdagen, sier Skallerud.
– For oss handler dette like mye om driftssikkerhet som miljø. Bilene skal ut tidlig om morgenen og tilbake sent på ettermiddagen, og skal fungere – hver eneste dag. Derfor stiller vi høye krav til både bil og serviceapparat, legger han til.
Styrker posisjonen
Posten/Bring har i dag Norges største el-varebilflåte, og har de siste årene byttet ut fossilbiler i et høyt tempo.
I Oslo, Skien og Porsgrunn ble den siste fossildrevne varebilen faset ut allerede i fjor. Dermed leveres post og pakker 100 % elektrisk til om lag 2,7 millioner nordmenn – nær halvparten av befolkningen.
– Vi gjør dette fordi det gir konkret effekt. Hver bil som byttes ut, betyr lavere utslipp og mindre støy der folk bor. Elektrifiseringen er krevende, men vi har opparbeidet oss solid erfaring og vet hvor viktig det er med samarbeidspartnere og leverandører som følger opp, sier Skallerud.
Bærekraftsrapport
Posten/Brings bærekraftsrapport for 2024 viser at konsernet har halvert sine klimagassutslipp de siste ti årene.
Selskapet har også startet arbeidet med å bytte ut tyngre kjøretøy med fossilfrie alternativer.
Selskapet har som mål å oppnå netto null utslipp innen 2040.
LES OGSÅ:
-
Nye Renault Trafic: Lover «ultra-rask» lading med 800V
-
Her er 600 kilometers-lastebilen fra Renault
-
Tine krever 150 millioner i erstatning fra lastebilprodusenter
-
Nye varebiler i juli: Nærmer seg fjorårets volum
-
Renault forbereder kraftfullt comeback på varebil
-
– Veksten skal skje gjennom ny teknologi
-
Renault med elektrisk kraftkar
-
Renault/Volvos første Flexis-biler
-
Bedre flåtestyring – færre biler
-
Storhandel: – Dette blir el-trekkvognene med størst lastekapasitet og rekkevidde i markedet