-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ford på frityrolje
Nå kan du kjøre Ford Transit på HVO.
Ford har nå godkjent bruk av 100 % biobasert drivstoff i alle sine Transit nyttekjøretøy med 2-liters EcoBlue dieselmotor. Den fornybare plantebaserte dieselen HVO (hydrert vegetabilsk olje) er laget av vegetabilsk matoljeavfall.
– Ved å gjøre det mulig for våre varebiler å kjøre på drivstoff som er lagd av fossilfritt avfall kan vi tilby kjøretøy som vil forbedre luftkvaliteten. Det vil også redusere utslippene dramatisk. For oss som den største produsenten av nyttekjøretøy i Europa er dette en svært god nyhet, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, i en presseuttalelse.
Sammenlignet med vanlig diesel kan HVO føre til at klimagassutslippene reduseres med hele 90 prosent, ifølge Ford.
Kjøretøy som bruker det fossilfrie bærekraftige drivstoffet slipper ut mindre NOX og andre partikler enn andre dieselkjøretøy fordi drivstoffet verken inneholder svovel eller oksygen.
Flere selskap rundt i hele Europa samler i dag inn matolje fra restauranter, storkjøkken og skoler. Med EU-prosjektet RecOil ønsker Europakommisjonen å ytterligere øke innsamlingen, blant annet ved å samle inn matolje fra private husholdninger, for dermed å kunne øke produksjonen.
HVO består også av fornybart, ikke-spiselig fiskeolje og dyrefett. Ford hevder det gjør at bilen starter lettere når det er kaldt ute.
Bilprodusenten har testet HVO grundig i sine 2.0-liters EcoBlue-dieselmotorer for å være sikre på at det ikke er behov for å gjøre forandringer på motoren for å ta det i bruk. Serviceintervallene blir heller ikke påvirket.
Den fornybare dieselen er derfor godkjent for bruk på alle modeller med 2-liters EcoBlue dieselmotor, det vil si 2-tonns Transit, Transit Custom og 9-seteren Tourneo Custom.
HVO100 selges på flere utvalgte bensinstasjoner i Norge. HVO selges både som et helt rent biodrivstoff, og kan også blandes sammen med diesel. Tradisjonell fossil-diesel og HVO kan brukes om hverandre på bilen, men HVO som skal benyttes må være i henhold til europeisk standard EN15940.