Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser

Toyotas nye arbeidshest

Toyota er klar med en ny utgave av Land Cruiser, fire år etter at dagens modell kom på markedet. De lover bedre egenskaper både på vei og i terreng.

Publisert

Dagens Land Cruiser kom på markedet i 2009, men selv om Toyota nå definerer den vi nå omtaler som en ny modell, er det nok bare snakk om et ansiktsløft.

I motsetning til de fleste moderne SUVer er Land Cruiser basert på en rammekonstruksjon. Det gir den bedre terrengegenskaper enn de fleste moderne SUVer som primært er designet for ferdsel på vanlig vei.

7-seter
Med en lengde på 478 cm er den stor nok til å ha tre seterader, og kan dermed frakte inntil syv personer. De eksterne målene er holdt på tilsvarende nivå som forgjengeren med unntak av en lengdeøkning på 20 mm på grunn av ny front.

Fronten preges av ny grill og nye hovedlykter som er plassert høyere for å gi bedre beskyttelse når man kjører i terrenget. Lyktene har halogeninnsatser som standard, men kan også leveres med LED hovedlys. Også hekken har fått nye lykter.

Interiøret er modernisert og oppgradert. Blant nyhetene er en 4,2-tommers TF fargeskjerm som viser nyttig informasjon på instrumentpanelet, mellom speedometer og turteller.

Setene i andre seterad kan vippes lenger fremover for å lette adkomsten til de to setene som normalt ligger skjult i bagasjeromsgulvet. Interiøret leveres i to fargekombinasjoner, sort eller elfenben.

Nytt chassis
Hjulopphenget er nytt med doble fjærbein foran og multilink bakaksel. Bilen kan leveres med adaptivt hjuloppheng (AVS), noe som lar føreren velge mellom tre oppsett – Normal, Comfort og Sport.

Med AVS har bilen automatisk høydejustering ettersom vekten endrer seg, dette kan også overstyres av føreren.

(saken fortsetter)

Land Cruisers firehjulsdriftsystem benytter en Torsen Limited Slip (LSD) i mellom-differensialen, som fordeler kreftene mellom for- og bakhjul fra 50:50 til 30:70, avhengig av terrenget. I tillegg kan bakdiffen låses for å oppnå best mulig fremkommelighet.

En aktiv Traction Control (A-TRC) benytter både bremser og motorstyring for å distribuere kreftene til de hjulene som har best grep.

Terreng-program
Biler med automatgirkasse har et multi-terrengsystem (MTS) med fem innstillinger: Mud & Sand, Loose Rock, Mogul, Rock, samt Dirt & Rock. Systemet modifiserer automatisk gassrespons, bremsing og traction control for å passe til forholdene.

Med Crawl Control tar bilen seg automatisk ned bratte skråninger i gangfart, eller får en bil som står fast i gang igjen, uten av føreren trenger å røre pedalene.

Diesel og bensin
Land Cruiser leveres med to alternative motorer – en 4,0-liters V6 bensinmotor eller en 3,0-liters firesylindret dieselmotor.

V6-motoren har 5-trinns automatgirkasse som standard, mens dieselmotoren kan leveres med 6-trinns manuell eller 5-trinns automat.

Dieselmotoren er oppgradert til Euro 5+ standard, har 190 hestekrefter og et dreiemoment på 420 Newtonmeter i området 1600 til 3000 omdreininger. Den bruker 11 sekunder til 100 km/t og har en toppfart på 175 km/t.

Bensinmotoren varter opp med 282 hk og et dreiemoment på 385 Nm ved 4400 omdreininger. Null til hundre går unna på 10,9 sekunder og toppfarten er 180 km/t.

I Norge selges Land Cruiser mest som varebil. Hittil i år er det ifølge OFV registrert 485 varebiler og bare 74 personbiler.

Nye Toyota Land Cruiser er på plass i Norge tidlig i 2014 og prisene er foreløpig ikke klare. Dagens modell koster fra cirka en halv million kroner som varebil, kr 850.000 som 5-seter og like under millionen som 7-seter.

Powered by Labrador CMS