Ny miljøavgift på buss

Regjeringen foreslår å legge ekstra avgift på busstrafikk. Samtidig skal det bli billigere å kjøre firmabil. – Elendig miljøpolitikk, raser kollektivbransjen.

Publisert

Busser har i dag fritak fra den såkalte vektårsavgiften. I forslaget til nytt statsbudsjett foreslår imidlertid regjeringen at også busselskaper skal betale denne miljøavgiften – en ekstra avgift som vil gi 45 millioner kroner ekstra i statskassen dersom den innføres.

– Dette setter regjeringens uttalte miljøsatsing i et mildt sagt underlig lys, særlig når de i samme budsjett foreslår å gjøre det billigere å kjøre firmabil, sier administrerende direktør Christian Aubert i Transportbedriftenes Landsforening til nyhetsbyrået Newswire.

– Med denne nye avgiften risikerer vi høyere billettpriser, noe som i sin tur kan føre til at det blir mindre attraktivt å reise kollektivt, sier Aubert.

Fremskrittspartiet regnes som regjeringens fremste støttespiller når forslaget til statsbudsjettet skal behandles i Stortinget. Men partiet varsler kamp om det nye forslaget.

Les hele saken i YrkesBil nummer 13.

Powered by Labrador CMS