Dobbeltcabiner må tilpasses

Geneve (BilNorge.no): De særnorske avgiftsreglene slår til igjen. Mens alle land i Asia, Afrika og Europa kan selge Toyotas nye HiLux dobbeltcabin med baksete, må bilene bygges om spesielt for Norge.

Publisert

Lasteplanet på nye Toyota Hilux dobbeltcabin er nemlig for kort. Skal bilen godkjennes og registreres som en kombinertbil må planet forlenges med 17 centimeter. Og det er ikke bare enkelt når bilene skal produseres i Sør-Afrika. Ledelsen i Toyota Norge sier de ikke er oppgitt over de særnorske reglene for biler, men sier de tar det som nå skjer med nye HiLux som en stor utfordring. Også dagens modell må forlenges for å kunne bli kombinertbil.

Forventninger
Toyota skal produsere HiLux i Thailand og Sør-Afrika. Norske Toyota-forhandlere forventer seg meget av bilene som etter planene skal være i Norge i løpet av høsten. Men nå kan kravet til forlengelse av lasteplanet føre til at den mest populære modellvarianten må komme senere.

Administrerende direktør Tor I. Berge i Toyota Norge har besøkt Toyotas fabrikk i Sør-Afrika. Han har sett den nye HiLux og sier at han tror de får til en løsning med forlenget lasteplan på dobbeltcabineren. Han håper arbeidet kan gjøres lokalt på fabrikken i Sør-Afrika slik at man slipper ombygging i Norge.

Erfaringer
Toyota-importøren venter ikke på den særnorske dobbeltcabineren, men starter trolig med de øvrige pickup variantene i oktober. Det vet ikke helt om alle modeller vil komme fra Sør-Afrika eller om det blir leveringer både fra Thailand og Sør-Afrika. Toyota understreker at hvor bilene produseres ikke påvirker kvaliteten. Toyota Norge har bare positive erfaringer med Toyotaer produsert i Tyrkia og England. Den nye Aygo skal bygges i Tsjekkia med motorer fra Polen.