Nye Hilux blir også kombinert bil

Toyota lanserer i oktober nye Hilux i Norge. Og det blir den eneste bilen produsert i Afrika på det norske markedet. Ny Hilux produseres nemlig bare i Thailand, Sør-Afrika og Argentina. Til Norge er det bestemt at mens X-cabene skal komme fra Thailand – vil øvrige modeller kommer fra Toyotas fabrikk i Durban, Sør-Afrika.

Publisert

Toyota satser kraftig på den nye Hiluxen. De regner med å selge rundt 1000 biler i året og modellprogrammet blir større enn noen gang. Det kommer tre hovedmodeller til Norge - singelcabin, dobbeltcabin og X-cab. Nye Hilux vil i følge Toyota Norge passe strålende inn i dagens modellprogram - mellom RAV4 og Land Cruiser. Alle bilene kommer med dieselmotor på 102HK og 4-hjulstrekk.

Blir kombinert bil
Norske regler krever at om en bil skal registreres som kombinert bil, må den ha et lasteplan som er lengre enn 1,70 meter. Hilux leveres med et plan som er 1,52 cm - og det har lenge vært forhandlet om fabrikken kan lage "en norsk versjon" med et plan på 1,70 meter. Toyotas tekniske avdeling har sagt ja til en slik løsning - og mener at Hilux vil tåle et slikt lengre lasteplan.

Det kan skje at fabrikken i Afrika kan lage biler med lengre lasteplan for Norge, men i første fase har Toyota Norge bestemt at biler skal bygges om med lengre plan i Norge. Når de første Hilux ankommer Norge i september, skal de to første rett til ombyggere som alt ser på hvordan de kan "trylle" slik at bilens lasteplan får de magiske 1,70 meter.

Ny innebil
Produktsjef Egil Svendsen i Toyota Norge er en av de hos norske bilimportører som kan mest om varebiler og pickups. Og han har meget stor tro på den nye Hilux og ikke minst versjonen i kombinert utgave med sitteplass til 5 personer + et lasteplan på 1,70 meter. Han regner med at en slik bil med "alt utstyr" vil koste under kr 400.000.

- Vi tror dermed at Hilux vil kunne bli et alternativ også som familiebil, sier Svendsen. Det blir en bil for folk som vil ha med seg alt - og som ser fordelen i at bilen akkurat har et lasteplan. I USA er jo slike biler helt "inne" og vi har stor tro på at mange vil falle for den løsningen vi velger.

Toyota beklager trolig ikke at argeste konkurrenten Nissan ikke kommer med sin nye Navara som kombinert bil. Den mangler også 20 cm på lasteplanets lengde - men i motsetning til Toyota sier teknisk avdeling hos Nissan blankt nei til en løsning der planet forlenges med de magiske 20 cm.

Ikke før i 2006
Toyota har allerede før introduksjonen av Hilux fått et problem. Fabrikken i Sør-Afrika har ikke på langt nær kapasitet nok til å produsere alle de bilene som importører i Europa har bestilt. De hadde knapt forventet så stor interesse for bilen og det er kvoter fra dag én. Det betyr at Toyota Norge i oktober starter med noen modeller - og venter med introduksjon av versjonen som kombinert bil til tidlig i 2006. I følge Toyota Norge får forhandlerne nok modeller å starte med - alt fra singelcab til X-cab og vanlig dobbeltcabin.

Og det største markedet for Hilux i Norge er faktisk ikke på fastlandet - men på Svalbard. Der var Store Norske verdens nordligste Toyota-forhandler - men de har nå sluttet som forhandler og overlatt agenturet til en ny forhandler. På Svalbard brukes Hilux som bil i gruvene. De nye modellene skal ha fått betydelig mer personbilkomfort enn dagens modell. Og det er neppe det man spør mest etter når bilen skal gå inn og ut av anlegg.

Powered by Labrador CMS