Mercedes-Benz GL-Klasse
Elektrisk drevet bakluke sørger for rene fingre
Mercedes-Benz GL-Klasse
Det er enkelt å entre tredje seterad
Mercedes-Benz GL-Klasse
Knut Moberg d.e. kontrollmåler
Mercedes-Benz GL-Klasse
Adm. direktør Arne Berg sjekker om det er plass til "Statskassa"
Mercedes-Benz GL-Klasse

Mercedes-Benz GL-Klasse

Mercedes-Benz GL-Klasse

Mercedes-Benz GL-Klasse

Mercedes-Benz GL-Klasse

Mercedes-Benz GL-Klasse

Håndverkerbil til 20 i stil

Detroit (BilNorge.no) - For en bil. Enormt stor innvendig, men likevel kompakt. Firehjulstrekk. Utstyr du bare kan drømme om.

Publisert

Mercedes nye GL blir den nye store innbilen. En luksus-SUV som også bli varebil. Men du må smøre deg med tålmodighet. Ikke før i september er bilen på norske veier.

Du skal da ikke bli skitten på hendene når bakluken åpnes. Og tredje seterekke skal legges opp og ned automatisk når du trykker på en liten knapp. Mercedes har gjort det igjen. Kommer med en bil med de små detaljene de rike helt sikkert vil lovprise. Mercedes GL produseres i USA og den setter ny standard for de små detaljene som du sikkert irriterer deg over på dagens SUV.

• Det er jo noe griseri når du skal åpne bakluken. All smuss og skitt samler seg jo på slike biler på bakluken. Du må nesten ha arbeidshansker for å være representativ. Men ikke på nye Mercedes GL. Trykk på fjernkontrollen, og luken åpner seg pent og rolig går opp i øvre stilling. Og skal du lukke trykker du på knappen, og du og andre kan la dere beundre over at alt skjer helautomatisk. Ganske smart – men neppe veldig billig.

• Når tredje seterekke skal legges ned, for det blir knapt plass til noe annet enn små bæreposer om bilen skal frakte syv - trykker du bare lett på en knapp. Og seteryggen legges pent ned og det blir flatt gulv.

• Innstigningen til den tredje seterekken er gedigen. Setene i annen seterad legges enkelt fremover – og det blir nesten som å gå inn i setet på en turistbuss

Gull kan også kjøpes for dyrt
Dette er bare noen av detaljene på den nye Mercedes GL. En bil som setter ny standard for SUVer. Bilen erstatter ikke Galändewagen, men er en selvstendig modell bygget på samme lest som Mercedes ML og R. Den kommer med diesel- og bensinmotorer (diesel kommer veldig sent), og de som har sett bilen på bilutstillingen er enige om at ”dette er den nye innbilen for nordmenn med hjerte for SUV”.

- Når Toyota kan selge 1500 Landcruisere, da må vi kunne selge mange Mercedes GL, sier adm. direktør Arne Berg i Mercedes Benz Norge. Om vi skal legge til noe, må det være ”bare Mercedes kommer med en anstendig pris. Gull kan også kjøpes for dyrt”.

Men det er lenge til bilene kommer til Norge, så ingen kan i dag si noe om hva den vil koste. Men billig blir den ikke – i hvert fall ikke med en ”anstendig” utstyrspakke.

I mars kommer bilen i salg i USA. Da blir det ikke lov å eksportere bilene. Først i september blir det lansering og salg i Norge.

Stor nok til vare
Bilen er stor innvendig, men ikke enorm utvendig. Bilens strategiske mål er sjekket både av BilNorge.no og av adm. direktør Arne Berg. Og det er mer enn god nok plass til at det kan bli varebil i Norge. Det kunne man se med et halvt øye.

Og det er som varebil det blir volum. Bare rundt 60 ”har nok penger og interesse” til å kjøpe bilen som seks- eller syvseter. De andre vil ha grønne skilter og skillevegg. Mercedes Benz Norge regner med et antall på minst 500 i året. Og det blir det penger av.

De første norske kundene har alt skrevet seg på leveringslistene. Så om du vil stå fremst i køen for levering, så er du allerede for sent ute!

Powered by Labrador CMS