-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Nye regler for kjøre og hviletid
Fra 1. august 2007 får førere av lastebiler og busser i Norge nye kjøre- og hviletidsregler å forholde seg til. Det nye regelverket gjelder allerede i resten av Europa.
- De nye reglene for kjøre- og hviletid gir store endringer for enkelte kjøretøy som før har vært unntatt regelverket, men som fra nå av må forholde seg til kjøre- og hviletidsreglene, sier Arne Valdemar Nielsen i Statens vegvesen.
Med de nye reglene som gjelder fra 1. august har Norge, i likhet med andre land i EU/EØS, vedtatt nasjonale unntak.
I Norge gjelder et av unntakene transport av levende dyr, som inntil videre er unntatt regelverket fram til nye avklaringer kommer i løpet av høsten 2007.
For å få kunnskap om andre lands unntak må sjåfører ta kontakt med myndighetene i de relevante landene.
I de nye kjøre- og hviletidsreglene fra 1. august skal:
- Pausene for sjåfører deles opp annerledes (45 minutters pause etter 4, 5 timer som kan deles i minst 15 pluss 30 minutter)
- Total kjøretid per dag er ni timer (ti timer to ganger per uke)
- Tidene for døgnhvil og ukehvil økes.
- Døgnhvilen skal i utgangspunktet være elleve sammenhengende timer eller minst tre pluss ni timer.
- Ved to sjåfører skal det av holdes minst ni timer døgnhvil i løpet av 30 timer.
- Ukehvilen skal være på minst 45 timer. Den kan reduseres til 24 timer annenhver uke, men denne reduksjonen må kompenseres.
- Ny maksimalgrense for ukentlig kjøretid settes til 56 timer per uke og 90 timer over to uker.
Digitale fartskrivere - overgangsordning
Vegdirektoratet presiserer at for kjøretøy som omfattes av det nye regelverket vil det være en overgangsperiode frem til 31. desember 2007 for innmontering av digital fartskriver.
For øvrig må disse kjøretøyene likevel følge kjøre- og hviletidsreglene.
Lenke til forskriften
http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20070702-0877.html