Vil ikke fartssperre som Ford

Ford har produsert varebilen Econetic med fartssperre på 115 km/t. Andre varebilprodusenter ønsker ikke å plombere sine varebiler.

Publisert

- Bileiere med mange sjåfører ønsker teknologien for økt sikkerhet, samt hindre økt drivstofforbruk og slitasje som følge av den påkjenningen kjøretøyet får ved høye hastigheter, sier salgssjef på nyttekjøretøyavdelingen i Ford, Per Netland til YrkesBil.no.

Ford har tatt i bruk fartssperre som et virkemiddel for å hindre utslipp ved kjøring i høye hastigheter.

Påvirker ikke utslippstest
EU-syklusen er en standardisert måletest på utslipp av avgasser fra biler. Testen kalkulerer med en maksimal hastighet mellom 100-120 km/t, avhengig av bilens topphastighet.

- Fartsbegrensingen på 115 km/t vil derfor ikke påvirke denne testen, men vil kun hindre høyt drivstofforbruk som følge av høyere hastigheter over 120 km/t, sier Jon Ørjasæter ved Teknologisk Institutt til YrkesBil.

Ønsker ikke fartssperre
Ingen andre av de øvrige varebilprodusentene YrkesBil.no har snakket med ønsker fartsbegrensninger på sine varebiler, tilsvarende sin konkurrent Ford har kommet med.

Ingen praktisk miljøgevinst
- For Norge vil jo ikke en fartssperre på 115 km/t ha noen effekt, da dette er betydelig over den tillatte fartsgrensen, sier informasjonssjef Frank Vatne i Peugeot Norge til YrkesBil.no.

- Det er klart at fartssperre vil kunne ha noe effekt i land med godt utbygde motorveinett og høyere fartsgrenser. Jeg tror likevel at de små og mellomstore varebilene også her kjører lengst og mest i lavere hastigheter, sier Vatne.

Hindre råkjøring i 100-sonene
- Det er en kjent sak at mange bilister kjører vesentlig fortere enn fartsgrensene. Av sikkerhetshensyn vil fartsbegrensingen hindre varebilsjåfører å råkjøre i 100-sonene på E18, sier Per Netland i Ford.

- I sum er det sjåførens kjørestil som vil være avgjørende hvor miljøvennlig bilen skal gå, sier informasjonssjef Frank Vatne i Peugeot.

Powered by Labrador CMS