vegdirektøren

vegdirektøren

vegdirektøren

Utelukker ikke prikkbelastning

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen tok i dag en dyp slurk av den nye 2011-modellen av Statoil-koppen – med bilbeltemotiv.

Publisert

Statoilkoppen er blitt uhyre populær i Norge. 2011-utgaven er akkurat avduket med motivlakkering - og kan ikke sies å være annet enn et genialt sted å videreføre bilbeltekampanjen til Statens Vegvesen.

Men på direkte spørsmål fra YrkesBil, medgir vegdirektør Terje Moe Gustavsen at det også kan være aktuelt med skarpere lut enn kampanjer og bøter.

Kan bli aktuelt med belteprikker?

- Vi vurderer hele tiden sanksjonsmulighetene. Spesielt ettersom den allmenne beltebruken øker, kan det være aktuelt med tiltak som prikkbelastning for å få med de siste etternølerne, sier Gustavsen.

Tallmaterialet blir stadig bedre på hvor stor effekten er av beltebruk.

YrkesBil kunne nylig referere til nye svenske tall for tungbilulykker, der det viser seg at 19 av de 20 siste drepte lastebilsjåfører hadde overlevd om de hadde brukt beltet.

Bedring for tungbil

Bjarte Skaugseth i Statens Vegvesen (bildet til høyre) er for øvrig også framme med nye tall for tungbil.

- Statens vegvesen begynte fra 2009 med bilbeltetellinger for tungbil, og tallene viste 52,8 prosent bruk blant førere utenfor tettbygd strøk.

Tallene for 2010 viser en bedring til 62 prosent, men det er en del lokale forskjeller. Det er veldig bra at det er registrert en økning i bruken, men uansett er ikke dette tall å være stolte av.

Fakta om bilbeltebruk personbil og taxi:

  • I perioden 2005-2008 hadde 43 % av de drepte i bilulykker ikke brukt bilbelte
  • 91,9 % av bilførerne bruker bilbelte i tettbygd strøk.
  • 95,3 % av bilføreren bruker bilbelte utenfor tettbygd strøk
  • 88 prosent av drosjesjåfører bruker bilbelte
  • 54 prosent av passasjerer oppgir at de bruker bilbelte i meget stor grad, 17 prosent i stor grad

Ikke-kommersielt

- Statoil har fått flere forespørsler fra aktører som vil eksponeres på koppen, men samarbeidet med Statens vegvesen er det første i sitt slag. Verken Statoil eller Vegvesenet betaler penger for samarbeidet, understreker administrerende direktør Dag Roger Rinde i Statoil Norge as (til høyre i venstre bildet).

Fakta om Statoilkoppen:

  • Lansert første gang i 2003. Cirka 650 000 nordmenn har årets kopp i bilen.
  • Man kan kjøpe ny kopp for 149 kroner eller 2011-lokket for 99 kroner, deretter kan innehaveren fylle varm drikke uten å betale i ett år.
  • Kunder som vil skifte kopp kan levere den gamle til gjenvinning på alle Statoilstasjoner i Norge

Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no

Powered by Labrador CMS