-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Høyere piggdekkgebyr for tyngre kjøretøy
Flere pigger på dekkene gir bedre gripeevne, men gir også økte støvproblemer. Derfor er det riktig at tyngre kjøretøy skal betale fire ganger så mye i piggdekkavgift som lette kjøretøy, mener samferdselsministeren.
- Flere pigger på dekkene gir bedre veigrep og øker sikkerheten. Dette er positivt. Samtidig fører bedre gripeevne til økte støvproblemer, og det er derfor riktig å øke gebyrsatsen for bruk av piggdekk for visse typer tyngre kjøretøy.
Dette sier samferdsels-minister Magnhild Meltveit Kleppa i forbindelse med at Samferdsels-departementet samtykker i at Vegdirektoratet sender på høring et forslag til endring i forskriften om piggdekkgebyr.
Endringen betyr at gebyrsatsene for bruk av piggdekk på lastebil og buss med totalvekt på henholdsvis 12 tonn og 5 tonn i etablerte piggdekkgebyrsoner, skal være fire ganger satsen som gjelder for lette kjøretøy.
Bakgrunnen for de foreslåtte gebyrsatsøkningene er at Vegdirektoratet også er i ferd med å sende på høring et forslag om å øke den tillatte vekten per pigg for de to typene kjøretøy.
Denne økningen vil føre til mer vegslitasje, og Vegdirektoratet finner det nødvendig å fastsette en høyere gebyrsats for de to ovennevnte kjøretøytypene som benytter piggdekk om vinteren.
Begrunnelsen er at den som bruker piggdekk med økt gripeevne, også bør betale et høyre gebyr på grunn av økte støvproblemer.