bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri

Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup

Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.

Volkswagen holder seg til T som første bokstav i nye navn. Derfor skal VWs livsstil-pickup med premierevisning i Sao Paulo i Brasil sist helg hete Tarok.

At visningen skjedde nettopp i Sør-Amerika henger sammen med stor etterspørsel etter biltypen der samt VWs sterke posisjon i verdensdelen. Men klok av skade fra introduksjonen av Amarok for åtte år siden, har VW allerede før lanseringen sagt klar fra at bilen kan være aktuell for langt flere markeder.

Lansering av produksjonsversjonen skal være ganske nær i Brasil.

Det spesielle med Tarok, som utvendig blir nesten like lang som VW Amarok, er at den både har tre sitteplasser i baksetet og fleksibelt bagasjerom.

Ved å åpne bakveggen, vippe opp seteputene bak og legge ned seteryggene økes lastelengden fra 1,21 til 1,86 meter. Denne kan ytterligere økes til 2,78 meter med baklemmen nede. Lasteevnen oppgis til ett tonn.

Volkswagen kaller løsningen neste generasjon pickup, men husk at Skoda hadde en ikke ulik løsning i Felicia Fun tilbake til 1999. Den gang satt passasjerene på lasteplanet, nå befinner deler av lasten seg inne i bilen.

VWs designsjef Klaus Bischoff mener Tarok er første pickup som kombinerer stilelementer fra urbane SUV-er.

Tarok bygges med MQB-plattformen i bunnen og blir først tilgjengelig med bensinmotor, senere også med dieselmotor. Bensinmotoren med 1,4 liters motorvolum og 150 hk skal kunne kjøre både på ren bensin, ren etanol (E100) og en blanding (E22). Dieselmotoren (2,0 liters motorvolum) yter også 150 hk.

VW har så langt ikke sagt noe om 4x4 i kombinasjon med automatgir og dieselmotor, men bensinvarianten er forberedt for drift på alle hjul og seks trinns automatgirkasse.

Dashbordlayout legges nært opp til VWs nyeste personbiler som eksempelvis T-Cross med mulighet for heldigital instrumentering (Digital Cockpit).

Om Norge sier kommunikasjonssjef Anita Svanes hos VW-importøren at etter det hun kjenner til er dette en bil for Sør-Amerika, at den ikke inngår i VWs norske planer og derfor heller ikke skal erstatte Amarok.


img img img img img img
15 bilder i galleri