bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri

Elvarebil uten rekkeviddeangst

En ny eldrevet varebil for dem som frykter rekkeviddeangst er i dag avduket i London. Den har allerede en norsk importør, men den kommer ikke hit på en stund.

Det er Geely-eide LEVC, de som står bak den elektriske London taxien TX, som nå lanserer en varebil basert på den samme plattformen. Vi har fått signaler om en slik modell tidligere, men nå er den altså offisiell.

Det var London-ordfører Sadiq Khan som sto for avdukingen sammen med LEVC-sjef Joerg Hofmann. Samtidig introduserte Khan fem nye hurtigladestasjoner i London.

LEVC frister med elektrisk rekkevidde på 128 kilometer, men den stopper ikke der – en rekkeviddeforlenger lar bilen kjøre hele 600 kilometer med fulle batterier og full tank.

LCV (for Light Commercial Cehicle) er bygget på samme plattform som den nye London-taxien som allerede er solgt i nesten 2000 eksemplarer, for det meste i London.

Målgruppen er ifølge LEVC distributører som kjører rundt 160 kilometer daglig, som plukker opp varene ved distribusjonssentra utenfor byene og leverer i bysentra. Med LEVC LCV kan de svitsje om til å kjøre rent elektrisk og utslippsfritt i byen.

Ifølge LEVC er dette en type transport som i dag primært foretas med entonns diesel-varebiler. De påstår også at den nye biltypen gir store besparelser på driftsbudsjettet selv om de er noe dyrere i innkjøp.

Den nye varebilen har gjennomgått de samme testrutiner som en London Taxi, så produsenten garanterer meget høy pålitelighet og et langt liv.

Standardutstyret vil inkludere et høyt nivå av sikkerhetsutstyr, og bilen skal oppnå høy score i kollisjonstester.

De lover komfort på nivå med en MPV og et gjennomtenkt førermiljø som skal dekke behovene til en varebilsjåfør. Som om ikke det var nok har den samme ekstreme snuradius som taxien.

Siden 2014 har Geely investert 500 millioner pund i det moderne anlegget i Coventry hvor LCV skal bygges side om side med TX. LEVC lover flere nye produkter i tiden fremover.

Vi loves flere detaljer nærmere lanseringen som altså skjer i Storbritannia sent 2020 før modellen rulles ut i andre markeder. Norsk importør er et selskap i Gill gruppen, best kjent som importøren av Subaru.


img img img img img img
21 bilder i galleri