-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
- Må utvikle lav- og nullutslippsløsninger raskere
Klima- og miljødepartementet gir en million kroner i oppstartstøtte til Grønt landtransportsprogram.
Ordningen skal legge til rette for samarbeid i næringstransporten på land om nye lav- og nullutslippsløsninger.
Aktører i norsk skipsfart og marin industri har allerede lenge samarbeidet om utviklingen av nye nullutslippsløsninger og pilotprosjekt gjennom Grønt skipsfartsprogram. Nå blir det etablert et tilsvarende offentlig-privat samarbeid for landbasert transport.
– Vi vet at vi må gjøre store kutt i klimagassutslippene våre, og i Norge har vi mye å hente på transport og logistikk. I langstrakte Norge har vi mye næringstransport på vei, det er derfor bra og nødvendig at bransjen nå finner sammen for å utvikle lav- og nullutslippsløsninger raskere, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).
Det er NHO som har tatt initiativ til å opprette programmet som involverer en rekke aktører i transportsektoren, både organisasjoner og virksomheter.
– Elbilpolitikken har vært en suksess i Norge, mange kjøper nå utslippsfri elbil fremfor fossildrevne biler. Men det er fremdeles en vei å gå for tyngre kjøretøy. I tillegg til ordningene som allerede eksisterer gjennom Enova og Nullutslippsfondet er det viktig at det kommer et slikt initiativ også fra bransjen selv, sier Rotevatn.
Hittil i 2020 er 7,4 prosent av varebilene i Norge elvarebiler. Når det gjelder lastebiler eksisterer det bare noen få pilotprosjekter.
Ifølge NHO skal Grønt landstransportprogram være "en læringsarena for landtransporten for å forsere overgangen til grønne løsninger. Det skal engasjere aktører i hele verdikjeden til å velge grønt, alt fra vareeiere, transportleverandører, finansinstitusjoner og leasingselskaper".