-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Daimler Truck vokser, pusher el-bilen
Det har vært mye aktivitet i presseavdelingen til Daimler Truck disse sommermånedene. Noe derfra har faktisk vært interessant også.
For å ta den bredeste meldingen først:
Mellom 2025 og 2030 skal omsetningen øke med 40 til 60 prosent. Det vil si, fra fjorårets litt over 50 milliarder euro til mellom 70 og 80 milliarder.
Samtidig skal marginen øke til minst ti prosent. 12 prosent i 2030 sies det konkret. I så fall vil dette for det første si mye penger til aksjonærene, og for det andre vil det bety en nyhet.
Verdens største produsent av biler over seks tonn har ikke vært i nærheten av slik fortjeneste i manns minne.
Budskapet dukket opp på kapitalmarkedsdagen den 11. juli – og kapitalmarkedet hørte åpenbart nøye etter.
Dagen før lå aksjekursen på 31,88. Dagen etter var den på 33,04 og når dette skrives, to uker etter, er den på 33,40 – men lett nedadgående.
Hydrogen
Noe av grunnlaget for disse prognosene hadde vi allerede fått beskjed om.
Helt i begynnelsen av juni kunne prosjektleder Tilman Morlock gi nye data om GenH2-bilen som de kjører frem og tilbake over Brenner passet døgnet rundt.
40 tonn og 1400 meters høyde og to el-motorer, hver på 450 hk, så sammenliknet med en 15,6-liters Actros på 500 hk har den ikke noe å skamme seg over. Selv om kraft-tapet per moh. er større i en slik bil enn i en turbo-diesel.
Brenselcellene i disse bilene kommer fra Cellcentric, selskapet de driver sammen med Volvo. Og i motsetning til de fleste hydrogenistene der ute, foretrekker Daimler hydrogenet i flytende form. Med andre ord frosset ned til 253 grader.
Det er eneste metoden hvis de skal kunne klare å ha tanker kompakte nok til å få plass på en bil og samtidig inneholde nok til å kunne drive den samme bilen 1000 km mellom hvert påfyll.
Et spesielt problem for Daimlers Brennersjåfører er at de må helt hjem til Daimler-fabrikken i Wörth for å finne nytt drivstoff i denne formen.
Men teknisk sett går testene bra, og planene om serieproduksjon i 2027/28 står like fast som før.
Design-skisser fulgte også med.
Elbiler først
Men mens vi venter på hydrogen skal elbiler lede oss på veien mot det utslippsfrie. En uke etter GenH2-meldingen dukket det opp en beskjed om å sette kryss i kalenderen:
Den 10. oktober skal Daimler Truck presentere sin eActros 600.
Den mest økonomiske lastebilen derfra noensinne, får vi vite, med beskjed om at denne vil kunne avløse de fleste dieselbiler i fjerntrafikk.
Se bort fra innkjøpsprisen, så vil en elbil allerede neste år være gunstigere enn en dieselbil.
– Det er jeg sikker på, sier Karin Radstrøm, merkesjef hos Mercedes-Benz Trucks. – Jeg er også overbevist om at denne bilen vil definere den nye standarden for godstrafikk på landevei.
500 kilometer
Bilen skal kunne gjøre 500 kilometer før den må lades igjen. Med en megaWatt kan det skje på 45 minutter, og da er det nok suppe om bord til at det holder til de neste 4,5 timene av arbeidsdagen.
Tekniske detaljer er ikke sluppet ennå, men det later til at vi snakker om 600 kWt batteri – ni ganger så mye som i en EQC.
Daimler har hatt eltrucks siden 2019, men de selger dårlig og det eneste økonomiske argumentet ligger åpenbart i offentlige tilskudd.
I fjor gikk det 2200 elektriske biler og busser fra Volvo. Traton forsynte verden med 1200 mens det fra Daimler bare kom 914. I Tyskland i første kvartal kom det 84.700 diesel lastebiler ut i trafikken, men bare 4760 batterielektriske.
Daimler er ambisiøse. I planene ligger at på slutten av dette ti-året skal 60 prosent av bilene de selger i Europa, USA og Japan være enten batterielektriske eller utstyrt med brenselceller.
Et tungt ansvar hviler med andre ord på eActros 600 som allerede nå – lenge før premieren – regnes som gjennombruddsbilen.