Volvos nye elektriske coach-plattform med karosseri fra finske Carrus Delta.

Volvos nye elektriske flaggskip

Volvo Buss har avduket sitt nye elektriske chassis, BZR Electric, med både batterikapasitet og rekkevidde på 700-tallet.

Publisert

Med en batterikapasitet på opptil 720 kWh og en oppgitt rekkevidde på inntil 700 kilometer, åpner Volvo døren for elektrifisering av lengre, interregionale ruter som tidligere har vært utenfor rekkevidde for elektriske busser.

Det nye chassiset er en utvidelse av den eksisterende BZR-plattformen og er utviklet for å gi operatører større fleksibilitet og allsidighet i driften.

– Vårt nye elektriske chassis handler om mer enn bare utvidet rekkevidde. Det muliggjør nye ruter og gir operatørene større allsidighet, sier Anna Westerberg, administrerende direktør i Volvo Buses. Her sammen med Thomas Nylund, Europa-sjef.

Med denne lanseringen mener Volvo selv at de nå har en komplett portefølje av elektriske løsninger for alle segmenter, inkludert by-, region-, langdistanse- og chartertrafikk.

Modulbasert og fleksibelt

Chassiset tilbys med to eller tre aksler og har en modulbasert batteriløsning. 

Operatørene kan velge mellom fire og åtte batteripakker, noe som gjør det mulig å skreddersy kjøretøyet til spesifikke driftsbehov – enten det er for kortere turer eller for å maksimere rekkevidden med en batterikapasitet på opptil 720 kWh.

Chassiset vil bli tilbudt med karosserier fra ulike produsenter for å tilpasse seg ulike markeder og kundepreferanser. 

Det første eksemplaret er allerede bygget av Carrus Delta i Finland og er rettet mot kunder i Norden og Benelux-landene.

Lading, sikkerhet og bærekraft

Volvo BZR Electric-plattformen benytter drivlinjeteknologi som er utviklet, testet og produsert i stor skala innenfor Volvo-konsernet. 

For å imøtekomme ulike ladebehov støtter chassiset både CCS-lading med en effekt på 250 kW og pantograflading (OppCharge) på 450 kW.

Sikkerhet er også en sentral del av den nye plattformen. Chassiset er utstyrt med de nyeste versjonene av Volvo Bussars aktive sikkerhetssystemer for å beskytte både passasjerer og myke trafikanter.

– Sammen med operatørene gjør vi reiser tryggere, mer komfortable og mer bærekraftige enn noensinne, uttaler Dan Pettersson (t.v.), Senior Vice President i Volvo Bussar. Her sammen med Thomas Nylund, Europa-sjef.

Selskapet fremhever også et livssyklusperspektiv, hvor det er lagt vekt på ansvarlig innkjøpte materialer og et produkt bygget for å vare lenge, for å minimere det totale miljøavtrykket. 

Den nye plattformen gir operatører muligheten til å kjøre elektrisk på flere ruter, inkludert i miljøsoner, noe som er en betydelig fordel for langdistanse- og chartervirksomhet.

Volvo BZR Electric coach chassis

Lengde: 9,5–14,9 m, avhengig av karosseri.

Akselkonfigurasjon: 4x2 eller 6x2.

Tillatt totalvekt: opptil 27.200 kilo.

Effekt: 200 kW eller 400 kW.

Batterikapasitet: 360–720 kWh.

Rekkevidde (i henhold til SORT 3-testsyklusen): opptil 700 km.

Kilde: Volvo

Powered by Labrador CMS