Honda eQuad skiller seg ut i gatebildet.

Mikro-transport fra Honda

Det er kanskje ikke overraskende at Honda bruker motorsykkel-kunnskapen sin til andre ting enn motorsykler? Møt deres nye eQuad.

Publisert

Det var på Eurobike-utstillingen i Frankfurt i sommer at Honda dukket opp med sitt nyeste bidrag til debatten om utslippsfri-varetransport-i-byen (ULIP?).

Det dreier seg om en solid plattform med en space-frame rundt, som inneslutter både varekasse og fører.

Fire hjul, toppfart som kan justeres til det som er grensen på de markedene den skal lanseres (det er selvfølgelig et poeng med et kjøretøy som kan betjenes av 16-åringer – det øker tilbudet av gig-ansatte) og med en digital plattform som skal være ideell for ruteplanlegging.

Her dukker forresten et nytt begrep opp. Glem brake-by-wire eller steering-by-wire. Her heter fellesbetegnelsen pedal-by-wire. Det er med andre ord ingen mekanisk forbindelse mellom fører og der ting skjer.

Dessuten, enda et poeng med arbeidsplassen: Selv om den er veldig åpen er den utstyrt med en effektiv vifte som hjelper mot varme sommerdager.

Varerommet byr på ulike løsninger.

Kjøretøyet bruker Hondas utskiftbare batterier. De er allerede kjent fra andre applikasjoner og heter Mobile Power Pack. I systemet ligger regenerering og automatisk parkeringsbrems.

Kjøretøyet skal leveres i to størrelser, enten for 145 kg. maks, eller for 295 kg.

eQuad, som den heter, er utviklet av Hondas utviklingssenter i California og er lagt inn under et nytt selskap som heter Fastport.

Dette skal fra nå av være Hondas mikromobilitetsselskap.

Når presentasjonen skal skje neste år vil det også tilbys en Fleet-as-a-service modell med en programvarestyrt håndtering av alle enhetene du har i flåten din.

KI-baserte analyser og løpende vedlikehold med basis i dem skal høre med.

Produksjonen skal skje i USA og kommer for alvor i gang, med en stor lansering, i løpet av neste sommer.

Powered by Labrador CMS