De første testbilene bygges på en Peugeot e-Traveller utstyrt med Pony.AI sin programvare for autonom kjøring.

Plutselig brast litt av demningen

To dager etter at Waymo fortalte at de skulle komme med sine robo-taxier til London kunne Stellantis melde at de har gjort en intensjonsavtale om et samarbeide om autonome biler med kinesiske Pony AI.

Publisert

Pony og Waymo er to selvkjøringsgiganter, samtidig som Stellantis påstår at de, gjennom sin Pro One, er Europas ledende innen lette kommersielle kjøretøy. (Registreringstall, plis, en eller annen?).

Kan dette bety at etter år med masse prat skal det endelig løsne for behovsstyrte robotaxier, eller selvkjørende minibusser langs faste ruter også i Europa?

Teknologien har ligget og vaket i vannskorpen lenge, med noen få store og en uendelighet av mindre, håpefulle, deltakere.

Er det ikke slik at når noen først stikker tåa uti blir det plutselig en kø av andre badende (hvor i all verden kom de fra?) som også gjerne vil kaste seg uti?

Kinesiske Pony AI kaller seg, som så mange andre i denne bransjen, en global leder i praktisk utnyttelse av autonom mobilitet.

Det de slår i bordet med, er sjette generasjon teknologi etter deres første forsøk i 2016.

I fire førsterekke-byer, Beijing, Guangzhou, Shanghai og Shenzhen, har de mer enn 500 robotaxier, og flere enn 150 Robotrucks i drift.

Til sammen, sier de, har de kjørt mer enn 55 millioner autonome kilometer, både i tester og i kommersielle roller.

Deres form for autonomi ligger på nivå 4 (Hands off – Eyes off) og de første felles operasjonene skal starte i Luxembourg der Pony lenge har hatt sitt europeiske hovedkontor.

DEFINISJONEN: De ulike nivåene av selvkjøringsteknologi, definert av SAE (Society of Automotive Engineers).

De første testbilene bygges på en Peugeot e-Traveller utstyrt med Pony.AI sin programvare for autonom kjøring. 

Fra og med 2026 vil testene gradvis utvides til andre europeiske byer, med sikte på å forankre sikkerhet, ytelse og overholdelse av regelverk.

Begge partene bidrar sterkt her. Stellantis med sin AV-Ready-plattform, designet for å støtte SAE Level 4-funksjoner. 

Denne plattformen inkluderer redundante systemer og en rekke avanserte sensorer, som lover sikkerhet og pålitelighet for autonome kjøreoperasjoner uten menneskelig innblanding.

Pony.ai på sin side bidrar med sin programvare for autonom kjøring, som allerede er testet med suksess på flere globale markeder rundt i verden.

- Integrasjonen av teknologien vår med Stellantis' plattformer lar oss akselerere innføringen av autonom mobilitet i Europa, sa Dr. James Peng, grunnlegger og administrerende direktør i Pony.ai.

- Deres lederskap i nyttekjøretøysektoren og porteføljen av ikoniske merker gjør dem til den ideelle partneren for vår inntreden i dette strategiske markedet.

Ned Curic, Chief Engineering & Technology Officer i Stellantis, la til:

- Selvkjørende kjøretøy kan forandre måten folk beveger seg rundt i byer på, noe som gjør mobiliteten tryggere og mer praktisk. Å samarbeide med en partner som Pony.ai, kjent for sin tekniske ekspertise, er et viktig skritt for å realisere denne visjonen.

Samarbeidet er ikke begrenset til lette nyttekjøretøy. Selv om det første fokuset er på robotaxi og varebiler med opptil åtte passasjerer, legger prosjektet grunnlaget for bredere applikasjoner, som kan inkludere autonom transport av varer og mennesker.

Stellantis sin AV-Ready-plattform tilbyr fleksibiliteten til å tilpasse seg ulike behov, og svare på utfordringene med moderne urban mobilitet. 

Med dette partnerskapet vil Stellantis og Pony.ai gjerne posisjonere seg som pionerer i den autonome mobilitetsrevolusjonen i Europa.

Hvis det ikke hadde vært for at Waymo hadde akkurat de samme ambisjonene.

Waymo er nemlig heller ikke noen smågutt. De har riktignok ikke noen egen bil, men har basert seg på Jaguar og Land Rover til nå (velkommen hjem igjen). Og nå Zeekr, som den på bildet.

De startet som Google selvkjøringsprosjekt for 21 år siden, og har fremdeles en ganske sterk eier (Alphabet) og etterhånden en viss erfaring.

Deres biler går nå i 5 byer i USA (to til i løpet av kort tid) samtidig som de åpner i Tokyo – og nå altså i London etter at UK Automated Vehicle Act åpnet for storforsøk der.

2.000 biler er deres globale flåte på i dag. 800 av dem bare i San Fransisco Bay Area.

160 millioner autonome kilometer er det de har bokført til nå.

Det nye britiske lovverket gir muligheter for et mindre antall førerløse robotaxier og minibusser. Waymo er nå i detaljforhandlinger med lokale samferdselsmyndigheter, men kan ikke si noe om når planene er klare.

De har imidlertid allerede begynt å tråle byen med sine kartleggings-biler.

Både Uber og Wayve – en lokal britisk start-up – har tidligere sagt at de regner med å ha en førerløs taxitjeneste på gang i London i løpet av neste år.

Mens Zoox – Amazon-eid – nettopp har begynt de første forsøkene i Las Vega og Tesla, som vel er de vi hører mest om, nylig har utvidet virksomheten i Austin til å gjøre det litt mer mulig for publikum å praie en robotaxi.

Inne i alle disse aktivitetene ligger det selvfølgelig en sterk drivkraft som heter «bragging rights» - «min er større enn din» - altså skryte-rettigheter.

Hvem vil kunne skryte av å ha vært den første som virkelig satte Europa på automate hjul?

Se ikke bort fra at startskuddet for det virkelige racet har gått i disse dagene.

Powered by Labrador CMS