-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bildrama i tjukke skogen
- KLONK! hører jeg bak meg et sted inne i skogen. Den ekle tunge lyden av metall mot stein. Det høres dyrt ut.
SØR-ODAL: Det var en frisk og fin augustmorgen ute i skogen.
Et stykke unna, ute på den smale private grusveien som muligens fører til Skarnes om du kjører lenge nok, står importørenes beste kvinner og menn med øyenbrynene kollektivt hevet.
Den første bilen er nemlig sendt gjennom den bratte skogsløypa for å teste om det faktisk er mulig å få bilene gjennom – uten å ødelegge dem.
Småfuglene kvitrer, vinden rusker i elgskjegget, og et øyeblikk lurer jeg på om arrangementet har gått filleveien allerede, med bil fast i skogen og avlyst offroad-seksjon. At offroad-klubben på Skarnes bruker løypa i blant er en ting, jeg burde kanskje sjekket den selv?
Les hele saken i YrkesBil utgave 9/2014 – og bli abonnent her!
Men så: - Ingen problem, det var bare hengerfestet som dunket nedpå en stein, hører jeg så fra Fred Banggren, påtroppende varebilsjef hos Toyota, ubekymret fra bak rattet på en konkurrerende importørs bil.
Og etter litt justering av sporvalg er arrangementet i gang for alvor. Bilene kjøres i terrengløype, på grusvei og på asfaltvei. Hvert team har tilgang på de fem bilene de skal kjøre en liten time hver. Kjørefølelse, interiørkvalitet, komfort, lasteegenskaper og prisbildet skal vurderes.
De respektive importørledere og produktsjefer sitter selvsagt med rimelig god oversikt over konkurrentene i utgangspunktet.
Dette er gjennomgående engasjerte bilmennesker med langt over gjennomsnittlig kunnskap om bil. Og likevel vekker testformatet både interesse og konkurranseinstinkt. For fullt så direkte og kompakt innsyn i konkurrenters produkter er sjelden vare.
Den beroligende stemningen ute i skogen tar etter hvert overhånd. For du kommer ikke lenger unna byens mas og kjas på en drøy times kjøring enn Maarud Gaard. Og med gourmet-elg på lunsjmenyen, sitter kollegapraten løst. Tips, råd og rykter utveksles.
Og før vi vet ordet av det er YrkesBil Mester 2014 kåret. Les hele saken i YrkesBil utgave 9/2014 – og bli abonnent her!
Disse bilene deltok
Som bakgrunnsteppe for testen kan det være av interesse å ta en kikk på hvordan markedet i dag vurderer pickup-segmentet. Her har vi rangert modellene etter antall registrerte biler i 2014 per 8. september (som varebiler, det finnes noen få personbilregistrerte biler også):
1 - Toyota Hilux, 715
2 - VW Amarok, 621
3 - Isuzu D-Max, 399
4 – Ford Ranger, 319
5 – Nissan Navara, 152
6 – Misubishi L200, 82
Vi har til testen dessuten valgt ut de fete og dyre versjonene av disse bilene. Det er det god grunn til. Dette er ganske enkelt grombilklassen av alle varebilklassene. Og pickuper er biler som brukes hardt, hvor egenskapene teller mer enn prisen. Ikke minst er dette biler det er morsomt å kjøre. Dette er biler man har LYST til å kjøre. Og det er biler man ofte velger mer med hjertet enn med hjernen.
Dette kjennetegner testbilene
* Det mest påfallende bilene mellom er nok at vi grovt sett har å gjøre med to konstruksjonsmessige aldersklasser. Det er riktignok fortsatt ganske tradisjonell stigerammeoppbygging på de tre nyeste bilene (Amarok, Ranger og D-Max), men nyere grunnkonstruksjon vil uansett gi dem visse fordeler over de eldre bilene.
* Vi har dessuten bedt om de dyreste, mest påkostede og motorsterke bilene til testen. Det gir selvsagt en del interessante utslag, for mens basislinjen for sammenliknbare biler ofte er svært lik, kan det være store forskjeller på hva både produsenter og importører velger å sette på topp av modellspekteret.
* Med ett unntak er samtlige biler dobbeltkabinere. Unntaket er Ford Ranger, som stiller med den mellomste kabinløsningen RAP Cab. Det utgjør ingen egentlig praktisk forskjell i testen, men har en viss innvirkning på pris, da Fords dobbeltkabin er rundt 16.000 kroner dyrere enn testet utgave. Dessuten har RAP Cab en kul dørløsning.
* Effektmessig er det helt klart Navara som tar kaka. Den scorer godt på den gromme V6eren, men får det også delvis tilbake i form av et noe tøft prisbilde. Ranger og Amarok stiller omtrent like sterke bak Navara, men hvor Forden går for rå kraft fra hele 3,2 liter, scorer Amarok mest på finesse fra en toliter med biturbo. Det gir pent utslag på CO2-utslippet, selv om det fortsatt ligger over 200 gram per km.
* Gir og drivhjul: Samtlige testbiler leveres med automat (noe markedet for øvrig mener er et must i denne bilklassen), men også her spriker det mye. Femtrinns kasse føles brått usigelig gammeldags etter å ha kjørt åttetrinns Amarok. Og desto flere gir betyr ikke bare komfortfordeler, men bidrar til overnevnte CO2-utslipp.
* 4x4-system: Omtrent samme følelse gjelder mellom tradisjonell betjening av klassisk firehjulstrekk kontra et permanent torsen-system som Amarok stilte med. Men når hardt kommer til hardt, er det ofte førstnevnte system hardbarka arbeidsfolk foretrekker. Da stiller Amarok i særklasse, som kan leveres med begge varianter.
* Vekt og last. I dimensjoner er bilene særdeles like, og det gjelder i stor rad også egenvekt. Hilux er riktignok ganske lett, mens Navarra er tung. Til gjengjeld har begge disse bilene svake sifre på nyttelast. Ett tonn nyttelast og opp mot 3,5 tonn tilhenger vekt er ikke urimelig å sikte mot i denne klassen. D-Max er sterk her, men det er sannelig Ranger også.
Om poenggivingen
I YrkesBil Mester 2014 ser vi likevel galant bort fra alt dette. For denne testen har den mest brutale juryen man kan tenke seg: Det er den enkelte importørs hardeste konkurrenter som stemmer frem vinnerbilen.
Ingen får stemme på egen bil. Alle seks bilene er altså testet av fem team, det vil si samtlige konkurrenter. Disse har gitt bilene karakter på 10 klart definerte punkter.
Karaktergiving er satt fra 1 (dårligst) til 6 (best), og teamene er oppfordret til å bruke hele karakterskalaen. Det gir ved testens avslutning totalt 300 vurderinger, og som plottes inn i ett stort regneark, hvor de vektes og summeres etter fastlagt formel.
Underveis ble det likevel høyst interessant å kunne observere hvor sammensatte egenskaper disse bilene har. Selv om vinneren ble kåret med solid margin, kom samtlige av de seks bilene på pallen en eller flere ganger når vi summerer delpunktene for seg. For å illustrere bredden i disse bilene, har vi også listet de tre beste på hvert delpunkt.
Førsteinntrykk:
1. Ranger (4,8)
2. Amarok (4,4)
3. Navara (4,2)
Man skal ikke undervurdere kraften i et godt førsteinntrykk. Allerede her tok den knalloransje og livlige Ford Ranger et byks mot pallen. Dørløsningen er i seg selv nok til å bli i godt humør.
Førermiljø:
1. Amarok (4,3)
2. Navara (4,1)
2. Ranger (4,1)
Nissan Navara markerte seg tidlig med både råskap og finesse. Delt andreplass med Ranger på førermiljø for en såpass «voksen» bil, helt mot slutten av sin livsfase, er honnør til Nissans interiørdesignere,
Laste/arbeidsegenskaper
1. Ranger (4,5)
2. D-Max (4,4)
3. Amarok (4,3)
Isuzu D-Max er tross alt lastebil, den minste fra Isuzu. Da skulle det bare mangle at ikke blant annet 3,5 tonn tillatt hengervekt brakte den helt opp i tetsjiktet på dette punktet.
Kjøreegenskaper vei
1. Amarok (5,2)
2. L200 (3,8)
3. Ranger (3,6)
Suveren delkarakter til VW Amarok. Og en liten påminnelse om at kjører du pickup på vei også, hvilket det er rimelig å tro at de fleste gjør mest av, da er Amarok en bil som må være med når innspurten går.
Terrengegenskaper
1. Hilux (4,6)
1. Amarok (4,6)
3. Ranger (4,4)
I offroadløypa ble det påtagelig jevnt mellom bilene, men med trygge Toyota Hilux på en verdig førsteplass. Så har den da også et globalt rykte å ivareta, når veier blir til terreng, og terreng til hindringer.
Pris/konkurransedyktighet
1. D-Max (4,6)
2. Amarok (4,2)
3. L200 (4,0)
Prisposisjon er alltid utfordrende. Til testen har vi bedt om de heftigste, mest velutstyrte bilene. Da må det nødvendigvis koste penger. D-Max vinner delsummen i kraft av å være en velutstyrt og robust arbeidsbil til en hyggelig pris.
Image
1. Amarok (4,6)
2. Navara (4,0)
2. Ranger (4,0)
Det dette handler om: Hvilken bil vil du helst bli sett i? Svaret er jo klart nok.
Produktet avgjør.Slike arrangement vekker selvfølgelig konkurranseinstinktet hos deltagerne, men det smått geniale med testformen er at den enkelte ikke har noen innvirkning på resultatet - utover kvaliteten på produktet man stiller med. Tvert om er man tvunget til å stemme på konkurrentenes beste alternativer.
Taktisk stemming? Man er da konkurrenter. Men YrkesBil har gransket samtlige evalueringer, og kan friskmelde importørstandens sportsånd. Det er saklig og konsistent karaktersetting. Ikke minst dokumentert ved at vinner og nummer to stemte på hverandre.
NUMMER 3: Når vi stabler pallen fra bunnen av, står Nissan Navara V6 solid plantet på det nederste trinnet av de tre beste. Og man er knapt i tvil om hva som har bragt den der. For det første en råtass av en motor, en V6er med både så grom lyd og så saftig moment at gliset aldri rekker å slukke hos et bilmenneske. I tillegg har den alt utstyret man trenger (og vel så det) standard. Altså inkludert i listeprisen.
NUMMER 2: Det er likevel ikke nok til å hente inn Ford Ranger Wildtrak, som ikke minst er en langt nyere bil. Med 200 hester og automatgir tilfredsstiller den basisbehovene. Klassisk 2WD/4WD/lavserie og solid Ford pickup-heritage garanterer for robust kvalitet og maks fremkommelighet. Og ikke minst spøker nok bilens gode krasjtestresultater i bakhodet hos de fleste. Det utenkelige kan skje oss alle. Dessuten er prisen rimelig grei.
NUMMER 1: Vinneren, importørenes valg blant som beste premium pickup på markedet i Norge, er uten snev av tvil VW Amarok Double Cab Highline.
Amarok hylles for sine effektive 180 hester fra en «liten» 2-liters twinturbomotor, koblet til hjulene gjennom en 8-trinns automatkasse og permanent firehjulsdrift (med en rekke avanserte støttesystemer). Bilen viser førsteklasses kjøreegenskaper på vei og tilbyr komfort og ergonomi som en luksus-suv.
Og: Imaget er førsteklasses. Dette er bilen folk gjerne vil bli sett i.
Total poengsum YrkesBil Mester 2014:
1. VW Amarok (4,44)
2. Ford Ranger (4,10)
3. Nissan Navara (3,80)
Les hele saken i YrkesBil utgave 9/2014 – og bli abonnent her!