TRAVELT: Ingen Circle K-stasjon i Europa selger mer kilowatt enn stasjonen på Vädermotet i Gøteborg Havn. Mesteparten går til elektriske lastebiler. Nå prosjekteres også den første Circle K-stasjonen der det kun skal selges strøm, og ikke noe annet drivstoff. Også den blir å finne i Gøteborg.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
– Lastebil-laderne står klare flere steder, men nettselskapene henger ikke med
Nå skal ladenettverket for tunge kjøretøy bygges ut i høyt tempo, både i Norge og Sverige, men blant annet trege nettselskaper skaper krøll på ladekablene. Her forteller Circle K om planene for lastebil-ladere i begge landene, samt peker på tre store utfordringer som skaper usikkerhet.
– Elektrifiseringen av lastebilparken skjer nå i et så høyt tempo at dagens kapasitet langt fra er nok til å dekke etterspørselen. Derfor er vi nå i ferd med å utvide. Totalt skal det bli 12 ladepunkter for tunge kjøretøy her, forteller Christian Svensson, mens han viser YrkesBil rundt på den Circle K-stasjonen i Europa som selger mest strøm - for det meste til el-lastebiler.
Han er senior eiendomsutvikler for Circle K Sverige AB, og stasjonen vi befinner oss på er Circle K på Vädermotet i Gøteborg Havn.
Stasjonen har blitt et utstillingsvindu for energi- og drivstoffleverandøren. Hit kommer besøkende fra hele Europa og fjernere strøk, som Asia, for å se hvordan man kan bygge ladestasjoner for tunge elektriske kjøretøy.
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00